

Ako zvládajú operátori aktuálnu situáciu na Slovensku? (vyjadrila sa 4ka)
Operátori na Slovensku zaznamenali zvýšenú spotrebu dát.
Vzhľadom na aktuálnu situáciu sme zisťovali, ako sa darí operátorom Orange, Telekom, O2 a 4Ka, napĺňať potreby svojich zákazníkov. Preložené do ľudskej reči, ako zvládajú dátovú prevádzku a hovory? V čase keď mnohé firmy zaviedli prácu z domu alebo si tak mohli mnohí zamestnanci zvoliť nastáva odlišné vyťaženie internetu. To najmä v súvislosti, že sú doma aj školáci a študenti. Viacerí sledujú streamované filmy, častejšie pristupujú do cloudových úložísk a to, čo mali kedysi v rámci firmy, sťahujú cez internetu. To platí aj pre zdieľanie súborov. My ako redakcia sme si vyskúšali kapacity operátorov v praxi. Hoci nejde o objektívne merania, tu sú naše subjektívne skúsenosti a naše merania z Bratislavy, okolia Bratislavy ale aj Levíc.
Naše poznatky
Optické pripojenie od Telekomu malo v Bratislave odozvu 2 ms. V závislosti na dennej dobe sa rýchlosti downloadu a uploadu menili. Najvyššia rýchlosť bola dostupná krátko pred desiatou hodinou večer a to na úrovni takmer 95 Mb/s. Najpomalšiu rýchlosť sme namerali o pol desiatej ráno na úrovni 50 Mb/s a odozvu 3 ms. Takisto je to výborná rýchlosť pevného internetu.
Orange
„Cítime maximálnu zodpovednosť za to, aby naše služby práve v tejto komplikovanej situácii, keď sú ľudia ešte viac odkázaní na komunikáciu prostredníctvom digitálnych technológií, plnohodnotne fungovali. V posledných dňoch sme zaznamenali výrazný nárast prevádzky vo viacerých oblastiach. Hlasová prevádzka v našej sieti stúpla o 47 % a ďalej pozorujeme jej rastúci trend. Vzhľadom na takýto nápor na našu mobilnú sieť môžu niektorí zákazníci v určitých prípadoch pozorovať komplikácie s okamžitou dovolateľnosťou do iných sietí. Na ďalšom posilnení prepojovacej kapacity pracujeme. Zaznamenali sme aj masívny, viac než 100 % nárast volaní cez internetové aplikácie (Messenger, Skype, Whatsapp, Viber…). Tento trend oceňujeme, nakoľko využívanie chatovacích aplikácii na uskutočňovanie hovorov, resp. videohovorov pomáha zmierniť záťaž siete, ktorá tak zostane voľná pre hlasové hovory záchranných zložiek. Aj preto sme našim zákazníkov umožnili bezplatnú aktiváciu Nonstop dátového balíka Chat. Mobilná dátová prevádzka nám stúpla o 12%, dátová prevádzka v pevnej sieti o cca 20%, v prípade SMS/MMS ide o mierny nárast (8%). Hoci naša sieť v súčasnosti tento nápor zvláda, žiadame zákazníkov o zodpovedné vyžívanie hlasových hovorov, aby operátori dokázali zabezpečiť dostatočnú kvalitu spojenia pre všetkých.“
Telekom
„Registrujeme vyššiu hlasovú prevádzku a už od minulého týždňa postupne stúpa počet hovorov oproti bežným dňom. Napríklad vo štvrtok a piatok minulého týždňa už dosiahol nárast o 50 až 80% oproti bežnému pracovnému dňu, čo sa dá pripísať väčšiemu počtu ľudí v home office režime. Počas víkendu dosiahla prevádzka úroveň pracovných dní či dokonca vyššiu, čo možno pripísať skôr súkromným hovorom. Tento týždeň už prekonávajú hodnoty aj minulý týždeň a prekročili už dvojnásobnú prevádzku oproti bežnému pracovnému dňu. Od utorka 17.3 je prevádzka štandardne vyššia, ale už nestúpa a drží sa na rovnakých hodnotách. Pri dátach máme celkovo vyššiu prevádzku oproti normálu vďaka našej marcovej kampani na nekonečné dáta (1000 GB pre každého), ale vyšší objem prenášaných dát zvládame.“ „Pri dátach vidíme nárast prevádzky minimálne na dvojnásobnú úroveň, ale v posledných dňoch sa už prevádzka ustálila. Rozhodli sme sa, že pri súčasnej mimoriadnej situácii ponúkneme benefit Nekonečných dát znova aj v apríli.“ Zmeny vo vyťaženosti podľa lokalít operátor zatiaľ nemá skompletizované. Čo sa týka prevádzky siete z pohľadu SMS /MMS, podľa operátora tu nie sú výrazné rozdiely, maximálne v rozsahu pár percent. Situácia je podľa nich rovnaká ako v inom porovnateľnom období.
O2
„V poslednom týždni evidujeme značný nárast prevádzky, ktorá sa blíži najexponovanejším obdobiam v roku. Mimoriadna situácia na Slovensku sa premietla do nárastu volaní, ktorých počet stúpol až o 10%“
„Podľa štatistík sa priemerná dĺžka hovoru za posledný týždeň predĺžila zhruba o tretinu a až o štvrtinu narástla aj dátová prevádzka v našej sieti. Podobný trend sme zaznamenali aj pri našom Internete na doma, a to najmä v množstve odosielaných dát a predovšetkým vo večerných hodinách.“
„Nakoľko mnoho ľudí pracuje z domu, je toto obdobie na správu sietí náročnejšie, keďže sieťová prevádzka je výrazne väčšia ako v inom období a pripomína najvyťaženejšie obdobia v roku. Kapacitu našej siete neustále navyšujeme, aby sa predišlo prípadným problémom v prevádzke, pričom momentálne sme dostatočne pripravení aj pre prípad ďalšieho nárastu objemu dátovej prevádzky,“
4ka
„Počiatočné nárasty prevádzky v mobilných sieťach sa postupne stabilizovali. Sieť 4ky má dostatočné hardvérové kapacity a nebolo preto potrebné ju kapacitne navyšovať, ale vzhľadom na extrémny nárast prevádzky medzi sieťami jednotlivých operátorov sme posilnili hlasové prepojenie medzi našou sieťou a sieťami iných slovenských operátorov. Proaktívne sme tiež navýšili niektoré sieťové licencie, aby sme boli pripravení aj na ďalšie nárasty. V súčasnosti funguje sieť 4ky všade po Slovensku bez obmedzení a naši zákazníci môžu plnohodnotne využívať služby našej mobilnej siete.“ Aké sú vaše skúsenosti s rýchlosťou internetu? Dajte nám vedieť. Zdroj: vlastné, Orange, Telekom, O2, 4ka Prečítajte si aj: https://staging.touchit.sk/telekom-koronavirus-nekonecne-data-extra-kredit/281904
Podobné články

Telekom rozšíril ponuku Magenta Moments

Telekom potvrdil spustenie RCS správ pre iPhone

Telekom bude naďalej vysielať Premier League. Pribudne ženský tenis

T Tablet 2: Prezlečený TCL NXTPAPER s viacerými výhodami (RECENZIA)

T Phone 3: Najdostupnejší AI smartfón na trhu (RECENZIA)

Telekom zaradil do Magio TV ďalšiu futbalovú ligu
