Bosch: Auto súčasnosti je plné softvéru a my presne vieme, čo má robiť
Zdroj: TOUCHIT.sk
8m čítanie

Bosch: Auto súčasnosti je plné softvéru a my presne vieme, čo má robiť

Vo svete automobilového priemyslu je spoločnosť Bosch synonymom pre softvér.

Technologická spoločnosť to demonštrovala na veľtrhu IAA Mobility v Mníchove. Bosch tiež dodáva hardvér, ktorý je úplne prispôsobený softvéru, a to všetko z jedného zdroja. To je pre Bosch konkurenčná výhoda.

 Dr. Stefan Hartung, predseda predstavenstva spoločnosti Bosch
Dr. Stefan Hartung, predseda predstavenstva spoločnosti Bosch
Zdroj: TOUCHIT.sk

Bosch sa vyzná v softvéri aj hardvéri. Bez sofistikovaného hardvéru sa ani to najinteligentnejšie auto nepohne ani o milimeter,“ povedal na veľtrhu Dr. Stefan Hartung, predseda predstavenstva spoločnosti Bosch.

Dr. Stefan Hartung, pri svojej prednáške na IAA v Mníchove
Dr. Stefan Hartung, pri svojej prednáške na IAA v Mníchove
Zdroj: TOUCHIT.sk

„Naším cieľom je aj naďalej zohrávať kľúčovú úlohu pri formovaní tohto odvetvia v ére softvérovo riadenej mobility tým, že budeme ponúkať inteligentné a na mieru ušité riešenia. Bosch sa vyzná v softvéri aj hardvéri. Bez sofistikovaného hardvéru sa ani to najinteligentnejšie auto nepohne ani o milimeter. Naším cieľom je aj naďalej zohrávať kľúčovú úlohu pri formovaní tohto odvetvia v ére softvérovo riadenej mobility tým, že budeme ponúkať inteligentné a na mieru ušité riešenia“, povedal Dr. Stefan Hartung, predseda predstavenstva spoločnosti Bosch.

Autonómna jazda v uliciach Stuttgartu
Autonómna jazda v uliciach Štuttgartu

Bosch si už vybudoval silnú pozíciu v oblasti softvérovo riadenej mobility. Jedným z príkladov sú systémy Bosch „by-wire“ na brzdenie a riadenie, ktoré sa považujú za kľúčovú technológiu pre softvérovo definované vozidlá a automatizovanú jazdu. V tomto prípade preberá kontrolu softvér; mechanické prepojenie už nie je potrebné. Pre Bosch ide o dôležitý obchodný segment.

Čínsky trh je pre Bosch extrémne dôležitý
Zdroj: TOUCHIT.sk

Pri technológiách „brake-by-wire“ a „steer-by-wire“ spoločnosť očakáva, že do roku 2032 dosiahne kumulatívne tržby viac než 7 miliárd eur. Trhová dynamika tejto kľúčovej technológie bude v 30. rokoch ďalej zrýchľovať. Technológia „by-wire“ je ukážkou toho, čo čaká celý automobilový priemysel.

V budúcnosti sa bude hardvér navrhovať tak, aby zodpovedal požiadavkám softvéru,“ uviedol Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva Bosch a predseda divízie Mobility.

Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva Bosch a predseda divízie Mobility
Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva Bosch a predseda divízie Mobility
Zdroj: TOUCHIT.sk

Bosch chce premeniť autá na osobných asistentov

V oblasti softvérovo riadenej mobility sa podnikanie Bosch Mobility naďalej rozvíja – od hardvéru s integrovaným softvérom cez služby až po úplne nezávislý softvér, ktorý výrobcovia a partneri následne integrujú do svojich ekosystémov.

Bosch v kokpite moderných automobilov
Bosch v kokpite moderných automobilov

Či už samostatné alebo prepojené, štandardizované, integrované alebo oddelené – všetko vieme ponúknuť presne tak, ako si to zákazník želá,“ povedal Hartung. To má zjavne dopad:: Napriek stagnujúcej globálnej výrobe vozidiel, slabému dopytu a oneskoreniam v oblasti elektromobility a automatizovaného riadenia bude Bosch Mobility v tomto roku mierne rásť. Očakáva sa, že zvýšenie obratu by malo byť necelé 2 %.

Zvýšenie obratu o 2 percentá
Zvýšenie obratu o 2 percentá
Zdroj: TOUCHIT.sk

Až doteraz nebolo vozidlo nikdy tak nové ako v okamihu dodania. „V budúcnosti však bude jeho softvér priebežne aktualizovaný a bude sa neustále učiť pomocou umelej inteligencie,“ povedal Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva spoločnosti Bosch a predseda divízie mobility, na veľtrhu IAA Mobility v Mníchove.

Zdroj: TOUCHIT.sk

Nová mobilita je v prvom rade zameraná na používateľa,“ dodal Heyn. Ako to vyzerá v praxi: Softvér Vehicle Motion Management od spoločnosti Bosch koordinuje všetky pohyby vozidla centrálnym ovládaním bŕzd, riadenia, pohonnej jednotky a podvozku. Tým sa zlepšuje súhra medzi jednotlivými systémami – a zároveň sa dajú prispôsobiť preferenciám vodiča.

Pohodlná a pokojná jazda už dnes? Zajtra trochu viac agility? A pozajtra hladké brzdenie bez otrasov? To nie je žiadny problém – jediným stlačením tlačidla sa teraz vozidlo správa úplne inak. Mimochodom, Vehicle Motion Management od Bosch je oddelený od hardvéru, čo uľahčuje jeho použitie v rôznych architektúrach vozidiel.

A nie je to len teória, je to realita – softvér od Bosch sa už široko používa: Nasadili ho už viac ako dve desiatky výrobcov v Európe, Číne a Japonsku.

Ukážka jazdy s autonómnych autom
Ukážka jazdy s autonómnych autom

V nasledujúcich troch rokoch Bosch investuje do systému Vehicle Motion Management stovky miliónov eur a rozšíri svoj modulárny softvérový a funkčný portál naprieč všetkými oblasťami. Vehicle Motion Management od Boschu funguje ešte lepšie v kombinácii s riešeniami „by-wire“, pretože softvér môže ovládať príslušné akčné členy pre brzdenie a riadenie nezávisle od činnosti vodiča – pre vyššiu bezpečnosť, väčšie pohodlie a lepšiu jazdnú dynamiku.

Inteligentný softvér spoločnosti Bosch mení všetko

Produktová rada asistenčných systémov vodiča (ADAS) spoločnosti Bosch je tiež riadená softvérom. Pre inteligentné asistenčné systémy si výrobcovia vozidiel môžu vybrať z troch vopred predkonfigurovaných variantov. Tie je možné rýchlo uviesť do výroby a prispôsobiť konkrétnej značke. Aj v tomto prípade je možné hardvér a softvér integrovať alebo zakúpiť samostatne – podľa požiadaviek zákazníka. Obidve možnosti využívajú komplexný prístup: keďže Bosch rozumie vzájomnej interakcii hardvéru a softvéru, môže ponúknuť individuálne optimalizované riešenia, ktoré je možné hladko začleniť do existujúcich prostredí.

Zdroj: TOUCHIT.sk

Moderné vozidlá, navrhnuté a vyvíjané z pohľadu softvéru, využívajú stále menší počet, no omnoho výkonnejších palubných počítačov. Tieto technológie sú pre Bosch motorom rastu: jeho podnikanie v oblasti vysoko výkonných počítačov aktuálne rastie každý rok o viac než 5 %, pričom medzi zákazníkov patrí napríklad skupina BMW.

Bosch tiež ponúka centrálne palubné počítače, ktoré na jednej riadiacej jednotke a jednom systéme na čipe (SoC) kombinujú rôzne funkcie, napríklad asistenčné systémy pre vodiča a infotainment. To šetrí priestor, náklady aj energiu. Tieto systémy sú navyše modulárne a umožňujú flexibilne integrovať softvér od rôznych výrobcov. V Číne dodáva Bosch vysoko výkonný palubný počítač spoločnosti SAIC-GM, aby vytvoril kokpit s umelou inteligenciou. Aj tu je použitý čip Bosch SoC. Vďaka tomuto AI kokpitu môžu vodiči so svojím vozidlom komunikovať úplne prirodzeným spôsobom a interagovať s ním, akoby išlo o človeka.

Vďaka znalostiam a odborným skúsenostiam je Bosch vyhľadávaným partnerom

Budúcnosť riadená softvérom zásadne mení automobilový priemysel. Bosch chce využiť príležitosti, ktoré tento nový svet prináša – a má na to veľmi dobré predpoklady. Len máloktorá iná spoločnosť dokáže tak hladko prepojiť know-how v oblasti hardvéru a softvéru s celosvetovým pôsobením ako práve Bosch. Vďaka tomu je firma flexibilným a spoľahlivým partnerom pri vývoji inteligentných a prepojených vozidiel. Strategické partnerstvá sú pritom kľúčové – najmä v súvislosti s novými obchodnými modelmi a škálovateľnými softvérovými systémami.

Zdroj: TOUCHIT.sk

V Číne už Bosch spolupracuje so spoločnosťami WeRide a Horizon Robotics na vývoji systémov pre asistované a automatizované riadenie. V Európe je zase strategickým partnerom v tejto oblasti dcérska spoločnosť VW – Cariad. Bosch predpokladá, že takéto aliancie budú v budúcnosti stále dôležitejšie a že podiel softvéru vo vozidlách bude naďalej rásť – spolu s ním aj výhody pre vodičov v podobe ešte bezpečnejšej a pohodlnejšej mobility.

Zdroje: Bosch, vlastné

Prečítajte si tiež