Elektromobilita: Nabíjanie už s výkonom 1 megawatt
4m čítanie

Elektromobilita: Nabíjanie už s výkonom 1 megawatt

Štúdia CONCEPT AMG GT XX od Mercedes-Benz prekonaním 25 rekordov predstavila novú latku na vysokorýchlostnej trati v talianskom Nardò. Výrobca ukázal výkonnosť motorov s axiálnym tokom a priamo chladeného akumulátora – dvoch technológií, ktoré sa v rámci vysokovýkonnej architektúry AMG.EA začnú sériovo vyrábať už budúci rok.

Štúdia CONCEPT AMG GT XX sa teraz ukázala na nabíjacom stojane. Na prototype nabíjacieho stojana prekonala štúdia vozidla hranicu výkonu nabíjania 1 000 kW – tzn. jeden megawatt.

V týždni nasledujúcom po legendárnom príchode štúdie CONCEPT AMG GT XX do cieľa na okruhu Nardò vozidlo dosiahlo počas megawattového nabíjania maximálny výkon nabíjania s hodnotou 1 041 kW –najvyššia hodnota, ktorá sa bezprostredne zaraďuje do série výkonnostných rekordov tohto vozidla. Pritom sa dosiahol extrémne vysoký výkon nabíjania: dosiahnutie hranice jedného megawattu trvalo len 0,5 sekundy od začiatku prenosu elektrickej energie. Nositeľ technológie vďaka svojej vynikajúcej výdrži opäť raz presvedčil aj na nabíjacom stojane: CONCEPT AMG GT XX dokázal udržať nabíjací výkon na úrovni 1 000 kW približne dve a pol minúty.

Prostredníctvom špeciálne vyvinutého nabíjacieho kábla CCS pretekal prúd až 1 176 ampérov. Systém pritom preniesol 17,3 kWh len za jednu minútu, čo zodpovedá dojazdu 125 kilometrov (WLTP).

Tento rekord v nabíjaní ilustruje dôslednosť, s akou organizačná jednotka Mercedes‑Benz Charging Unit, spoločnosť Mercedes-AMG a spoločnosť Alpitronic spoločne posúvajú hranice technologických možností.

Tento míľnik umožnil vysokovýkonný akumulátor vozidla. Tento úplne nový vývojový stupeň z Affalterbachu je inšpirovaný Formulou 1 a využíva cylindrické články NCMA. Vďaka svojmu vysokému a úzkemu formátu poskytujú efektívne chladenie a vysokú energetickú hustotu presahujúcu 300 Wh/kg. Laserom zvárané hliníkové puzdro článkov zlepšuje elektrickú a tepelnú vodivosť a prispieva k robustnému a dlhotrvajúcemu výkonu akumulátora.

Inteligentné priame chladenie článkov akumulátora sa dosahuje elektricky nevodivým olejom, ktorý optimálne temperuje každý z viac ako 3 000 článkov. Toto chladenie zaisťuje rovnomerný odvod tepla a podporuje vysoký potenciál trvalého výkonu akumulátora energie. Napätie viac ako 800 voltov znižuje hmotnosť vďaka ľahšiemu zväzku káblov a skracuje časy nabíjania, zatiaľ čo inteligentný tepelný manažment presne riadi teplotu článkov, aby sa aj pri intenzívnom používaní zabezpečil maximálny výkon.

Revolúcia v nabíjacej infraštruktúre

Ďalším kľúčom k úspechu je revolučná nabíjacia infraštruktúra, ktorú Mercedes-Benz umožnil vytvoriť spolu so spoločnosťou Alpitronic. Jadrom tejto nabíjacej infraštruktúry bol špeciálne vyvinutý prototyp nabíjacieho stojanu, ktorý kombinuje to najlepšie z dvoch technologických oblastí: ultrarýchly nabíjací stojan pôvodne navrhnutý pre nákladné vozidlá bol prerobený na systém, ktorý pracuje s užším káblom CCS a napriek tomu bezpečne prenáša obrovský výkon.

Nabíjacie parky novej generácie

Toto spoločné východisko pri vývoji vozidiel a nabíjacej infraštruktúry demonštruje potenciál, ktorý vznikne pri optimálnom zosúladení oboch komponentov. Zistenia z projektu megawattového nabíjania priamo vstupujú do vývoja novej vysokovýkonnej rýchlonabíjačky, ktorá bude od roku 2026 dostupná v nabíjacích parkoch Mercedes-Benz (Mercedes-Benz Charging Hub) v Európe a Severnej Amerike. Spoločnosti Mercedes-Benz a Alpitronic tak zdôrazňujú silu svojich inovácií a nastavujú nové štandardy pre verejné nabíjanie.

Zdroj: Mercedes-Benz

Prečítajte si tiež