

Fiat obnovuje výrobu modelu 500 s benzínovým motorom
Toto rozhodnutie prichádza na základe neúspechu čisto elektrickej päťstovky, ktorá je na pomery značky drahá a nie je o ňu záujem.
Novinku bude poháňať mild-hybridný 1-litrový benzínový 3-valec s výkonom 70 koní, ktorý bude kombinovaný so šesť stupňovou manuálnou prevodovkou. Fiat 500 tak bude opäť normálne a relatívne dostupné auto pre normálnych ľudí.
Je dobré vedieť, že Fiat ani nemal inú možnosť, nakoľko kvôli nízkemu dopytu niekoľkokrát pozastavil výrobu modelu 500e. Keďže si spoločnosť uvedomila, že sa situácia nezlepšuje, minulý rok oznámila, že svoj najmenší hatchback opäť vybaví benzínovým motorom. Nová výrobná linka v závode Mirafiori je už v prevádzke a v súčasnosti sa na nej vyrábajú predprodukčné vozidlá. Vozidlá pre zákazníkov začnú z montážnej linky schádzať v novembri. Do konca roka sa očakáva, že továreň opustí približne 5 000 kusov.
Generálny riaditeľ spoločnosti Fiat, Olivier Francois, opisuje model s benzínovým motorom ako „500 pre skutočných ľudí, resp. pragmatickú 500“. V Taliansku začína na cene 17 000 eur, čo síce nie je najmenej, no stále je to o 5000 eur menej oproti elektrickej verzii. Rovnako ako elektromobil, aj klasická 500 so spaľovacím motorom bude ponúkaná v troch prevedeniach karosérie: hatchback, kabriolet + verzia s asymetrickým otváraním dverí v štýle BMW i3 a pod.
Nová elektrická platforma pôvodne nebola navrhnutá pre spaľovací motor, no trošku sa upravila a aktuálne sa tam zmestí malý trojvalcový agregát v podobe 1,0-litrového mild-hybridného motora s výkonom 70 koní. Tento motor pochádza z predchádzajúcej generácie modelu 500 a starnúceho modelu Panda, ktorý Fiat predáva od roku 2011. Motor z rodiny FireFly je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou – o automatickej prevodovke sa zatiaľ nehovorí.
Môžeme predpokladať, že odstránenie batériového bloku výrazne zníži aj hmotnosť. Kým Fiat nezverejní kompletné technické špecifikácie, je dobré pripomenúť, že model 500e s menšou 24 kWh batériou váži 1 255 kilogramov. Väčší 42 kWh blok zvyšuje hmotnosť na približne 1 340 kg. Vizuálne sú benzínová a elektrická verzia takmer identické, s výnimkou horizontálnej lamely prednej mriežky pridanej na chladenie spaľovacieho motora.
Zaujímavosťou je, že uvedenie modelu 500 Hybrid na trh prichádza v čase, keď sa spoločnosť Stellantis obáva, že bude musieť znížiť výrobu benzínových vozidiel, aby sa vyhla pokutám za prekročenie emisných cieľov pre celý vozový park. Materská spoločnosť Fiatu má do konca roka 2027 čas na to, aby splnila novo zavedené predpisy. Iróniou je, že ak bude tento benzínový model úspešný v predaji, mohlo by to ešte viac sťažiť dosiahnutie týchto cieľov zvýšením priemerných emisií CO₂. Stellantis tak bude musieť zvýšiť predaj elektromobilov, aby kompenzoval zvýšené emisie a vyhol sa pokutám.
Dodajme, že novinka je aj súčasťou snahy Fiatu o revitalizáciu závodu v Turíne, ktorý v minulom roku vyrobil iba 25 000 automobilov, a to napriek tomu, že mal kapacitu vyrobiť 100 000 ročne! Slabý dopyt po modeli 500e prinútil materskú spoločnosť Stellantis prehodnotiť svoju stratégiu a vyrábať spaľovací aj elektrický variant pod jednou strechou.
Zdroj: motor1.com
Prečítajte si aj:
Podobné články

BMW iX3 Neue Klasse: štyri supermozgy, radosť z jazdy a nadčasový dizajn

IAA: Mercedes-Benz GLC s umelou inteligenciou a vylepšeným zážitkom

Bosch: Auto súčasnosti je plné softvéru a my presne vieme, čo má robiť

Elektromobilita: Nabíjanie už s výkonom 1 megawatt
