

Ford Transit 2.0 TDCi TREND: Dodávka s výbavou lepšieho osobného automobilu?!
Segment úžitkových automobilov do 3.5 tony sa za posledných pár rokov radikálne zmenil. Už to nie sú iba „oholené“ dodávky, ktoré nemajú takmer žiadnu výbavu a komfort na bode mrazu, ale solídne stroje, ktoré síce stále veľa znesú, no ponúkajú aj patričný komfort pre vodiča a posádku. Nový Ford Transit je tohoto posunu jasným dôkazom.
Táto téma a všeobecne úžitkové vozidlá do 3,5 tony sú mi veľmi blízke, nakoľko s nimi mám veľmi bohaté skúsenosti a môžem povedať, že som na rôznych autách tohoto typu prešiel krížom/krážom väčšinu štátov západnej Európy. Vystriedal som pritom rôzne značky, modely a verzie, no Ford ako taký sa mi do rúk dostal iba raz, na krátku dobu, a preto som sa na túto novinku celkom tešil. Dodávky mám rád kvôli vysokému posedu, výbornému výhľadu, priestoru a ich multifunkčnosti – môže to byť van, valník, plachta, sklápač, mikrobus a „XY“ ďalších verzií, ktoré má v ponuke aj Ford.
„Užitočné zaťaženie tejto novinky sa zvýšilo až o 80 kg, k čomu prispela hlavne nová hliníková kapota, nové kolesá, modifikácia výfukového potrubia, nová kompozitná deliaca priečka a prepracovaná kabína vodiča. Znížením hmotnosti stúpla produktivita, čo v praxi znamená, že celková prípustná hmotnosť jazdnej súpravy sa zastavila až na 7 000 kg, takže nový Transit môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou až do 3 500 kg. To prepravné spoločnosti určite ocenia. Čisté užitočné zaťaženie sa pre modely s hmotnosťou do 3,5 tony vyšplhalo až na 1418 kg (v závislosti od modelu/výbavy).“
„Nákladný priestor ponúka v predĺženej verzii L4H3 objem približne 15,1 m3 (5 euro paliet – 183 mm navyše k dĺžke a zmestilo by sa ich 6, škoda), teda aj extra vysoký strop. Určite odporúčame príplatkové LED osvetlenie, ktoré krásne presvetlí celý priestor – počas nakladania materiálu je to skvelé. Samozrejmosťou sú veľké bočné posuvné dvere (môžu byť aj elektricky ovládané) a zadné 2-krídlo s otváraním do 236° a magnetickou aretáciou. Okrem toho nechýbajú ani kotviace body v podlahe + odkladací priestor na drobnosti nad priestorom kabíny. Testovaný model mal zakrytované boky preglejkami a plastovú podlahu, ktorú by sme vymenili za drevenú – ťažké palety by plastovú podlahu čoskoro poškodili a ťažko by sa posúvali.“
Zaujalo nás, že už aj Transit má jazdné režimy, ktoré z časti menia charakteristiku vozidla (reakcie akcelerátora, trakčnú kontrolu, riadenie..). Všetky pohonné jednotky sú vybavené režimom Normal a Eco. Modely s pohonom zadných + všetkých kolies majú navyše režim Slippery (klzká vozovka), ktorý zvyšuje priľnavosť na povrchoch ako ľad a sneh. Verzie s pohonom všetkých kolies sú vybavené aj režimom Mud/Rut (bahno/koľaje). Modely s pohonom zadných kolies + automatickou prevodovkou ponúkajú režim Tow/Haul (ťahanie/vyťahovanie), ktorý zabezpečuje hladký prísun výkonu pri ťahaní veľkých prívesov.
„Okrem šesťstupňovej automatickej prevodovky, ktorá je dostupná pre modely s pohonom predných kolies, bude v priebehu tohoto roka pre modely Transit s pohonom zadných kolies k dispozícii aj 10-stupňová automatická prevodovka so systémom adaptívneho plánovania radenia, ktorý vyhodnocuje individuálne štýly jazdy a optimalizuje časovanie radenia prevodových stupňov.“
Z pohľadu dizajnu sa toho až tak veľa nezmenilo, no interiér je prerobený takmer od základu.
Exteriér iba v krátkosti: výraznejší vzhľad novinky podčiarkuje vyššia mriežka chladiča s tromi lištami a prepracovanejšia spodná časť – predné panely a nárazník majú nový profil kvôli lepšej aerodynamike. Modely vo vyššej výbave ponúkajú bi-xenónové svetlomety a denné LED svietenie, ktorým však disponujú aj modely s klasickými halogénovými svetlometmi. Inak je to starý dobrý Transit, ktorý si s konkurenciou určite nepomýlite, nakoľko má úplne odlišný dizajn – taký americkejší.
Ešte sa vrátime k svetlám, ktoré sú veľmi dôležité. Testovaný model mal halogénovú klasiku s denným LED svietením, čo je výhodou a hlavne sa tým šetria žiarovky. Prekvapil nás pekný dosah a dobrá svietivosť, no asi by sme boli radšej za Bi-xenónové svetlomety (za príplatok), ktoré budú mať dlhšiu životnosť, resp. nebudete tak často meniť žiarovky. Hmlovky a pozičné svetlá sú tiež prítomné.
„Nový Ford Transit neprináša z pohľadu dizajnu extra veľa zmien, ale pod povrchom sa toho zmenilo skutočne veľa. V novom modeli je použitých viac ako 4 600 zmodernizovaných komponentov spolu s pokročilou technológiou pohonných jednotiek a asistenčných systémov.“
Ak trávite v úžitkovom vozidle veľa času (medzinárodná, vnútroštátna preprava a pod.), tak je veľmi dôležité vyhotovenie interiéru, odkladacie priestory a hlavne sedenie. Odsedel som si tu počas týždňa dosť času a bol som spokojný, teda moja zadnica a chrbát, čo je prvý úspech, no ak by som tu mal sedieť v rámci práce denne, tak by som si prial odpružené sedadlo, ktoré je predsa len pohodlnejšie. Inak sú možnosti nastavenia polohy sedadla výborné a k priestoru za volantom nemám výhrady (sedadlá majú novú konštrukciu, ktorá zvyšuje pohodlie, nakoľko využíva upravenú penovú výplň a geometriu pre optimalizovanú oporu). Keďže mám 2 metre, tak pravé koleno si v každom aute tohoto typu odieram o konzolu radiacej páky, to je ale čisto subjektívne. Dodajme, že nové sú aj textílie, teda poťahy sedadiel, ktoré boli podľa výrobcu podrobené extra náročným testom odierania.
Komplexný rozpis rozmerov
„Je pravdou, že iba málo spoločností nakupuje dodávky v lepších výbavách, ale nájdu sa aj výnimky, čo svojim vodičom alebo sebe doprajú maximálny komfort. Za seba a moju dlhoročnú prax môžem povedať, že komfort a asistenčné systémy sú v tomto segmente veľmi dôležitým faktorom.“
Kabína ako taká je prakticky vyhotovená (síce všetko z tvrdého plastu, ale to je bežné), je tu veľa odkladacích priestorov na väčšie i menšie veci, nápoje a pod. Okrem políc v palubnej doske je dostupná aj polica pod stropom. Nechýbajú ani rôzne háčiky, do výplní dverí dáte aj väčšie fľaše a veľmi dôležitý prvok – 12 V zásuvka + USB-A port v stredovej konzole, ale aj v palubnej poličke. Zdroj energie pre zariadenia je dôležitý. Okrem toho je super, že tlačidlo zamykania auta je na oboch dverách a manuálna ručná brzda medzi sedadlami.
Ceníme, že nový interiér nesie prvky osobných automobilov, čoho prvým dôkazom je výborný kožený a multifunkčný volant s príjemnou hrúbkou venca a optimálnym sklonom. Po druhé je to stredová konzola s 8“ dotykovým LCD displejom so systémom Sync 3 (v tomto prípade Sync 2.5), ktorý podporuje všetky prvky, ktoré nájdete aj v osobných automobiloch Ford – Apple CarPlay, Android Auto, zdieľanie Wi-Fi siete, aplikáciu FordPass (vzdialená kontrola vozidla), režim sluhu ale aj MyKey, vďaka čomu môžete externému užívateľovi vozidla prispôsobiť určité systémy. O tomto sa nám v tejto kategórii pred pár rokmi iba snívalo, a to stále nie je všetko. Aktívne využívame napr. Apple CarPlay, teda zrkadlenie rôznych navigačných aplikácií (Waze, Google Mapy a pod.), ktoré cestovanie veľmi uľahčujú. Ak týmto veciam neholdujete, tak je prítomná aj predinštalovaná Ford navigácia.
Technologické novinky a asistenčné systémy, ktoré poznáme z osobných automobilov
Testovaný model bol vo fajn výbave, no nie v tej najvyššej, ktorá ponúka všemožné bezpečnostné a asistenčné prvky. Prvý novinársky kus mal asistenta rozjazdu do konca, systém adaptívnej kontroly záťaže, systém na ochranu proti prevráteniu vozidla, stabilizačný systém pri ťahaní prívesu, start/stop systém (nevyužívam! zmysel mi dáva iba v mild-hybridnej verzii, kde funguje úplne iným spôsobom), systém regeneratívneho dobíjania akumulátora, parkovací asistent (PDC senzory vpredu a vzadu – pri takto dlhom aute veľmi užitočná vec) a klasický tempomat.
Toto je veľmi slušná nádielka systémov, ktoré reálne dokážu na cestách pomáhať. Avšak, nový Ford Transit ponúka ešte komplexnejšiu škálu voliteľných asistenčných systémov a technológií, ktoré pomáhajú predchádzať nehodám alebo zmierňujú ich následky. Preplnené cesty, veľa nepozornosti, neohľaduplnosti, únava a pod., to všetko sú nebezpečné faktory, ktoré môžu mať veľmi nepríjemné následky. Pokročilé asistenčné systémy (dávajú pozor na vás i okolie) sú v týchto autách veľmi dôležité, lebo ich šoféri sú na cestách takmer „nonstop“.
Dostupné voliteľné asistenčné systémy sú napr.:
- Systém sledovania mŕtveho uhla so systémom na ťahanie prívesu, ktorý má rozšírenú oblasť mŕtveho uhla – pokrýva vozidlo a príves s dĺžkou do 10 metrov.
- Inteligentný adaptívny tempomat, ktorý kombinuje funkcie systému rozpoznávania dopravných značiek a adaptívneho tempomatu, aby vodič neprekročil obmedzenie rýchlosti.
- Pokročilý systém pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu (aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu)
- Proaktívne sledovanie okolia vozidla – bezpečnostný systém s detekciou chodcov teraz dokáže zaznamenať aj chodcov v noci po ich osvetlení svetlometmi vozidla.
- Predná + zadná širokouhlá kamera, ktorá pomáha pri zaznamenávaní protiidúcich vozidiel pri cúvaní z parkovacieho miesta a pod.
- Hore (v zadnej časti) umiestnená spätná kamera, ktorá zaisťuje lepší prehľad pri cúvaní, najmä s otvorenými dverami,
- Parkovací asistent s vylepšenými dodatočnými bočnými (PDC) senzormi.
- Aktívny parkovací asistent, ktorý dokáže Transita autonómne zaparkovať pozdĺžne alebo kolmo k ostatným vozidlám.
- Asistent vychádzania z parkovacieho miesta.
- Systém upozornenia na križujúce vozidlá varuje vodiča pri cúvaní z parkovacieho miesta pred vozidlami, ktoré môžu o chvíľu križovať jeho dráhu.
: Nový Ford Transit jazdí výborne, ponúka dostatok stability, výkonu, priestoru, ale aj komfortu pre šoféra, pre ktorého je toto auto často „prechodným bydliskom“ (PS: ak kupujete auto pre seba alebo pre vašich vodičov, tak si/im doprajete komfort a dôležité bezpečnostné prvky, táto investícia sa vám vráti v inej forme späť). Trošku zamrzí, že aj napriek veľkosti ložnej plochy a slušnej nosnosti je najväčší model iba 5 paletový, čo je konkurenčná nevýhoda.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko Cena testovaného modelu vrátane opcií: 37 254 Eur (Základ, verzia VAN TREND: 35 256 Eur) Prečítajte si aj: https://staging.touchit.sk/jesenne-prazdniny-s-fordom-nove-tourneo-custom-mild-hybrid-od-a-po-z-dunaj-tatry-a-naspat/261558#prettyPhotoPodobné články

Slováci hľadajú lacné letenky a boja sa o batožinu

Na dovolenke aj pracovnej ceste: Cestujte bezpečne s prekladačom Vasco
