

Hĺbkový redakčný test Canon EOS 5D Mark IV
Obrazový snímač
Rozlíšenie
Rozlíšenie 30 MPx ho stavia do pomerne dobrej pozície, do akéhosi „sweet spotu“ momentálnej trhovej ponuky. Drahší 1D X Mark II má len 20 MPx rovnako ako iné modely určené na fotenie rýchlej akcie – Nikon D5 a D500. Ak chcete vyššie rozlíšenie, je na výber Nikon D810 s 36 MPx, Sony A7R II so 42 MPx alebo samotní bračekovia Canonu – 5DS a 5DSR s 50 MPx. V porovnaní s predošlou generáciou snímačov vyzerajú fotky z MkIV vskutku veľmi detailne, ale do super detailnosti 5DS(R) majú ďaleko.
Dual Pixel
Dual pixel je vskutku zaujímavá technológia, ktorú nájdete len u Canonu. V 5D MkIV je to jej prvý výskyt v triede profesionálnych fotoaparátov, ktorých používatelia obvykle moc detailne nesledujú technologický vývoj menších zrkadloviek, takže väčšina netuší, čo od nej môžu očakávať. Zaslúži si teda trošku detailnejšie predstavenie.
Vysoké ISO
Ono tvrdenie Canonu, že 5D Mark IV má o 30 % vyššiu obrazovú kvalitu než jeho predchodca, vôbec nevyzerá ako preháňanie. Nový snímač predvádza vynikajúce výsledky pri vysokom ISO, ktoré je voliteľné v rozsahu od 100 do 32,000, pri zapnutí rozšíreného rozsahu od 50 do 102,400. Jednoznačným záverom z testovania je, že sa vôbec nemusíte obávať použitia plného základného rozsahu ISO, keď to situácia vyžaduje, pokojne foťte na 32,000. Vyššie hodnoty už majú výrazne nižšiu kvalitu. Na fotenie, kde je kritická kvalita pre väčšiu tlač je maximom s tolerovateľnou kvalitou ISO 12,800. [twenty20 img1=“103273″ img1_title=“ISO 100″ img2=“103274″ img2_title=“ISO 32,000″ offset=“0.5″]
Testovacia scéna pri slabom osvetlení – rozdiel medzi minimálnym ISO pri dlhej expozícii) a maximálnym ISO pri krátkej.
Navyše je tu jedno veľké plus – fotky na vyššom ISO nie sú úplne bez šumu, ale aj v RAW záberoch je šum pomerne ľahko zvládnuteľný. Len kombinácia naozaj zlého svetla s vysokým ISO produkuje stratu detailov, stále však ide o jeden z najlepších výkonov pri vysokom ISO vôbec. Navyše existuje jeden zaujímavý trik ako si pomôcť k ostrejším RAW záberom na najvyšších ISO hodnotách a to nastaviť ukladanie do mRAW súborov, teda RAW strednej veľkosti. Fotoaparát pri tomto zázname ukladá fotky prerátané na 17 MPx, ktoré sú vo výsledku ostrejšie, detailnejšie a majú menej farebných artefaktov. Pritom ponúkajú stále dosť slušné rozlíšenie 5040 × 3360. Vyzerá to ako ideálny spôsob na využitie jedného z nastaviteľných profilov na hlavnom voliči (C1, C2 a C3) – nastaviť Auto ISO na rozsah napríklad od 12 800 po 32 000 a predvoliť ukladanie do mRAW.
Dynamický rozsah
Aj dynamický rozsah sa zlepšil a to dosť výrazne, je už dostatočne vysoký aby sa potešili fotografi krajiniek, ktorí už nebudú musieť svoje zábery vyrábať z viacerých expozícií. Teraz pokojne stačí jeden RAW záber exponovaný tak, aby sa neprepálili biele tóny, s následným zosvetlením tieňov v post produkcii. 5D MkIV má, ako je pre Canon tradičné, veľmi slušný rozsah vo svetlých častiach scény, napríklad z fotky s bielo vyzerajúcou oblohou často vytiahnete záber s netušene dramatickými oblakmi. Žiaľ, stále nedosahuje jednotku na trhu v podobe Nikon D810, ktorý ponúka v tmavých častiach scény ešte väčší priestor na úpravy, čo platí špeciálne pri použití jeho najnižšieho ISO 64. [twenty20 img1=“102503″ img1_title=“Pred úpravou“ img2=“102502″ img2_title=“Po úprave“ offset=“0.5″]
Výhľad z kláštora Montserrat: záber naľavo vyzerá ako nepodarok s prepálenou oblohou však? Ale v skutočnosti boli svetelné podmienky veľmi zlé a bolo nutné sa spoľahnúť na možnosti RAW formátu. A je vidno, že skrýva veľké množstvo skrytej farebnej informácie.
Pri vzniku každého snímača dôjde v určitej fáze k rozhodnutiu, ži bude optimalizovaný viac na dynamický rozsah pri základnom ISO, alebo na odstup signálu od šumu pri vyššom ISO. 5D Mk IV je jasným príkladom druhého prístupu, čo potvrdzujú aj merania laboratórií DxOMark, podľa ktorých nový Canon predbehne svojím dynamickým rozsahom Nikon D810 od ISO 400 vyššie. To znamená, že pokiaľ často spracúvate kontrastné zábery fotené pri vyššom ISO, ponúkne vám 5D MkIV väčší priestor na úpravy než Nikon D810. Na druhú stranu, Nikon D810 je ISO-invariantný, takže fotky s ISO 100 posunuté pri vyvolávaní o +4 EV zobrazia rovnaké množstvo šumu ako tie odfotené pri ISO 1600 bez dodatočného posúvania expozície. Týmto spôsobom môžete prekonať dynamický rozsah Canonu aj pri situáciách so slabým svetlom, len je potom s vyvolávaním viac práce a je nutné silne prispôsobiť samotný fotografický proces. 1. strana: predstavenie Canon EOS 5D Mark IV 2. strana: technické vlastnosti: snímač 3. strana: technické vlastnosti: zaostrovanie a video 4. strana: osobné dojmy 5. strana: hodnotenie
Podobné články

Panasonic LUMIX S1II: sloboda tvorby fotiek a videí

Letný Cashback Canon: Fotoaparáty a technika za super ceny

Google Pixel 10 posunie možnosti mobilných fotoaparátov

Pixel 10 séria: Zmeny vo výbave fotoaparátov, ktoré (ne)potešia

Revolúcia v mobilnej fotografii prichádza
