

VIDEO TOUCHIT: Na cestách v Bratislave strávime ročne o 117 hodín navyše voči tomu, keď by boli cesty voľné. V aute tak za rok presedíme skoro 5 dní zbytočne
O výsledkoch tejto správy sme sa rozprávali s RObertom Červenákom, ktorý zastupuje na Slovensku spoločnosť TomTom. Na Slovensku vychádza TomTom Traffic Index tohto roku prvýkrát. Bratislava sa v rebríčku 142 hodnotených európskych miest umiestnila na 76. mieste, celosvetovo na 148. z 295 (radené od miest s najhustejšou dopravou k najprejazdnejším). Celková úroveň dopravnej kongescie v Bratislave dosahuje 24 %, čo znamená, že vodiči pri priemernej ceste strávia na ceste o 24 % viac času, ako keby šli v čase, keď sú cesty voľné. Pre porovnanie, vodiči vo Viedni (kongescia 28 %), Prahe (kongescia 27 %) i Brne (kongescia 27 %) sú na tom celkovo o niečo horšie. Inak je to však v ranných a večerných špičkách: vodiči, ktorí v Bratislave každý deň dochádzajú do práce autom a cestujú v dopravnej špičke, strávia na cestách 117 hodín ročne navyše – pre porovnanie v Prahe je to 114 hodín, vo Viedni 106 hodín a v Brne 101 hodín (‚navyše‘ znamená v porovnaní s časom, ktorý by cesta trvala, keby boli cesty voľné). Na základe dát za rok 2015 sleduje TomTom Traffic Index situáciu v 295 mestách v 38 krajinách na šiestich kontinentoch – od Ríma po Rio de Janeiro, od Singapuru po San Francisco. TomTom pracuje so 14 triliónmi dát nazbieraných za osem rokov. Tohto roku vychádza TrafficIndex v globálnom meradle piatykrát.
Dopravné špičky v Bratislave – detailný pohľad
Aj keď celková úroveň dopravnej kongescie v Bratislave od roku 2008 priznáva len mierne výkyvy, cestovanie v dopravných špičkách pripraví vodiča priemerne o 30 minút denne.
Kongescia v globálnom meradle stúpa
Pri pohľade na vývoj dát TomTomu je zjavné, že dopravná kongescia od roku 2008 vzrástla globálne o 13 %. Pozoruhodné sú ale rozdiely medzi kontinentmi. Zatiaľ čo v Severnej Amerike hustota dopravy vzrástla o 17 %, v Európe iba o 2 %. Je možné to pravdepodobne pripísať na vrub ekonomickému rastu v Severnej Amerike a ekonomickej depresii v časti Európy. Údaje za Európu silne ovplyvňujú juhoeurópske štáty ako Taliansko (-7 %) a Španielsko (-13 %), kde sa hustota dopravy v posledných ôsmich rokoch výrazne znížila. Robert Červenák, Senior Account Manager CZ & SK & HU spoločnosti TomTom, k tomu uvádza: „TomTom Traffic Index vydávame každoročne preto, aby sme pomohli vodičom, mestám i orgánom zodpovedným za plánovanie dopravy porozumieť tomu, ako sa úroveň zahustenia dopravy vyvíja, a hlavne, aby sme im pomohli situáciu zlepšovať. Naozaj nám záleží na tom, aby každý premýšľal o tom, ako skrátiť čas, ktorý vyplytváme na každodenných cestách – a aby si každý uvedomil, že musí prispieť svojím dielom. Keď len päť percent z nás zmení svoje cestovné plány, zlepšíme prejazdnosť hlavných ťahov až o 30 %! Spoločne sa môžeme podieľať na tom, aby sme dopravné zápchy obmedzili.“ Ľudia sa môžu dozvedieť o TomTom Traffic Indexe viac a vyhľadať si, ako je na tom práve ich mesto, na www.tomtom.com/trafficindex. Nájdu tu tiež užitočné rady, ako prekabátiť dopravnú zápchu, i nezávislé analýzy. A prvýkrát je tu i výber „profilových miest,“ ktoré poskytli pohľad na to, čo pre zlepšenie dopravy robia. Poradie miest podľa úrovne dopravnej kongescie – celosvetovo, 2015 (Celková denná úroveň kongescie – čas strávený na ceste navyše – mestá nad 800 000):
1 | Mexico City | 59% | 6 | Bukurešť | 43% |
2 | Bangkok | 57% | 7 | Salvador | 43% |
3 | Istanbul | 50% | 8 | Recife | 43% |
4 | Rio De Janeiro | 47% | 9 | Chengdu | 41% |
5 | Moskva | 44% | 10 | Los Angeles | 41% |
1 | Moskva | 44% | 6 | Londýn | 38% |
2 | Bukurešť | 43% | 7 | Marseille | 38% |
3 | Petrohrad | 40% | 8 | Manchester | 37% |
4 | Varšava | 38% | 9 | Atény | 36% |
5 | Rím | 38% | 10 | Paríž | 36% |
1 | Mexico City | 59% | 6 | Seattle | 31% |
2 | Los Angeles | 41% | 7 | San Jose | 30% |
3 | San Francisco | 36% | 8 | Honolulu | 29% |
4 | Vancouver | 34% | 9 | Toronto | 28% |
5 | New York | 33% | 10 | Miami | 28% |
Podobné články

Garmin v tichosti pridal nové funkcie. Aktivujte si ich

Garmin Index Sleep Monitor: Riešenie pre tých, čo nechcú spať s hodinkami (RECENZIA)

Ako fungujú upozornenia na vysoký krvný tlak pomocou Apple Watch

BMW iX3 Neue Klasse: štyri supermozgy, radosť z jazdy a nadčasový dizajn

Apple rozšíril nástroje na ochranu detí a tínedžerov na internete

Chaos v aplikáciách Windows 11: Copilot sa nainštaluje automaticky
