

Ideálne auto z hľadiska spotreby a dostupnosti jazdy: hybrid. Aké sú však typy hybridov?
Hybrid, mild hybrid, plug-in hybrid alebo čisto elektrické auto? Čo si vyberiete? Každý z nich pritom využíva elektromotor, ale úplne odlišným spôsobom. A so zásadne iným dopadom na to, ako budete jazdiť. Konkrétne aké pohodlie získate, ako viete využívať svoj a čas a čo zaplatíte za jazdu.

Hybridy sú medzistupňom medzi klasickými autami so spaľovacím motorom a elektromobilmi. V súčasnosti predstavujú spojenie toho najlepšieho z oboch svetov. Nie sú také drahé ako elektromobily a vybitie jej batérie neobmedzí vašu mobilitu. Pokračujete v jazde ďalej ale na spaľovací motor. Zároveň sú hybridy ekologickejšie než porovnateľné autá s čisto spaľovacím motorom, majú nižšiu spotrebu a vzťahujú sa na ne výhody podobné tým, aké platia pre elektromobily – v niektorých krajinách s nimi možno vojsť do bezemisných zón. Toto však neplatí pre všetky hybridy rovnako a na Slovensku bezemisné zóny ešte nie sú.
Mild hybrid
To, čo majú všetky hybridy spoločné, je výpomoc elektromotora, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru. Tieto hybridy sa týkajú toho, aký veľký rozdiel je v miere výpomoci. V najjednoduchšom prípade elektromotor vypomáha spaľovaciemu motoru hlavne pri rozbiehaní a akcelerácii, vďaka čomu sa tento motor menej namáha a klesá aj výsledná spotreba paliva. Energiu získava takýto elektromotor rekuperáciou, teda pri brzdení sa pohybová energia mení na elektrickú a tá sa vracia späť do akumulátora. To stačí na nabitie batérie s nižšou kapacitou. Autá využívajúce takýto systém sa najčastejšie označujú ako mild hybridy. Cenovo sú takmer na rovnakej úrovni ako ich súrodenci s čisto spaľovacím motorom, prínosom pre vás je hlavne zníženie spotreby. Na tento typ hybridov sa však nevzťahujú žiadne úľavy ako na elektromobily, pretože nie sú vôbec schopné jazdy čisto na elektrinu. Elektrický motor v nich plní výlučne pomocnú úlohu.
Klasický hybrid
Rozdiel klasický hybrid a mild hybrid je v tom, že tieto autá už majú batériu s kapacitou dostatočnou na to, aby dokázali jazdiť aj na elektrinu. Aj ich batéria sa dobíja počas jazdy alebo rekuperáciou pri brzdení. To znamená, že jazdíte ako s klasickým auto, tento hybrid nedobíjate (nemá na to ani zásuvku), všetko riadi elektronika počas jazdy. Väčšia kapacita batérie značí, že elektrina pomáha počas jazdy oveľa častejšie než v mild hybridoch, takže dlhodobá spotreba je nižšia. V súčasnosti, keď je infraštruktúra, a teda možnosť nabiť čisto elektrické vozidlo kdekoľvek, nie je celkom dostatočná a nabíjanie z 230 V zásuvky veľmi zdĺhavé, je práve „full hybrid“ ideálnym riešením. Cena hybridných vozidiel je pritom porovnateľná s klasickým benzínovým pohonom. Nič netreba externe dobíjať a napriek tomu jazdíte úsporne a ste ekologickí.
Plug-in hybrid
Treťou kategóriou sú plug-in hybridy. Tieto majú dostatočne veľkú batériu na to, aby sa nabíjali „káblom“ z elektrickej rozvodnej siete. Čisto na elektrinu prejdú aj niekoľko desiatok kilometrov. Plug-in hybrid je schopný prejsť čisto na elektrinu približne 50 až 60 kilometrov. Táto kapacita a dojazd neboli vybrané náhodne – drží sa ich väčšina výrobcov, pretože prieskumy ukazujú, že priemerný európsky vodič najazdí denne do práce a späť práve túto vzdialenosť. A najväčším benefitom plug-in hybridov má byť možnosť využívať pri bežnom jazdení čisto elektrinu, takže náklady na jazdenie vám, samozrejme v závislosti od tarify, klesnú orientačne niekam k hranici 2 eur na 100 km. Samozrejme, nie vždy sa vám podarí zmestiť sa do čisto elektrického dojazdu – a práve vtedy prichádza k slovu štandardný spaľovací motor. Prepnutie z elektriny na spaľovanie je plynulé a ďalej jazdíte so spotrebou adekvátnou objemu a výkonu spaľovacieho motora.
Podobné články
Touchit má nový web!

Garmin v tichosti pridal nové funkcie. Aktivujte si ich

Garmin Index Sleep Monitor: Riešenie pre tých, čo nechcú spať s hodinkami (RECENZIA)

Ako fungujú upozornenia na vysoký krvný tlak pomocou Apple Watch

BMW iX3 Neue Klasse: štyri supermozgy, radosť z jazdy a nadčasový dizajn

Apple rozšíril nástroje na ochranu detí a tínedžerov na internete
