Kritika na ChatGPT: V toľkých modeloch sa nedá vyznať
Zdroj: Zoner AI
3m čítanie

Kritika na ChatGPT: V toľkých modeloch sa nedá vyznať

Čoraz viac modelov v nástrojoch AI môže vyvolávať zmätok.

Nielen samotné spoločnosti, ktoré vydávajú vlastné modely umelej inteligencie, ale aj agregátory služieb, poskytujú čoraz viac modelov. To však môže mnohých používateľov pomýliť až tak, že si nebudú vedieť vybrať.

Tejto téme sa venoval príspevok na webe Ars Technica, ktorý reagoval na kritiku od profesora Ethana Mollicka na sieti Bluesky. Otázkou je, prečo by ste si vyberali iný než najlepší model AI, ktorý máte v konkrétnom nástroji dostupný?

I don't know why people think picking a model on ChatGPT is so complicated.

Ethan Mollick (@emollick.bsky.social) 2025-05-14T01:36:30.891Z

Používatelia bezplatných verzií majú o starosť menej. Aj tu sa však nástroje snažia konkurovať a ponúkajú na výber viacero modelov, hoci tie pokročilé majú limity napríklad na 3 či 5 dopytov za deň alebo hodinu. Spoločnosť OpenAI dokonca vydala návod na to, ako sa vyznať v poskytovaných možnostiach a vybrať si ten správny model na konkrétnu úlohu.

Vybrať si najrozsiahlejší a zdanlivo najlepší nie je vždy zárukou úspechu. Treba počítať s tým, že objemné modely, ktoré sú vhodné na pokročilú analýzu, spracovávajú vaše zadanie dlhšie. Rádovo tak hovoríme o desiatkach sekúnd až minútach.

chatgpt_pro_may_14_2025
Zdroj: Benj Edwards

Už je to ako v pizzerii

Pozrime sa teraz na situáciu v ChatGPT. Používatelia s predplatným Pro majú k dispozícii až 9 modelov AI. Ku každému je síce zobrazená krátka charakteristika, no z nej si bežný používateľ nedokáže spoľahlivo vybrať. Opäť je tu otázka, ktorá už zaznela, teraz však inej modifikácii.

Prečo by si niekto vyberal starší, hoci objemnejší model vhodnejší na väčšiu analýzu ako novší model, ktorý je charakterizovaný ako napríklad mini? Aký je rozdiel medzi novým modelom mini a starším robustnejším modelom, ktorý nie je „mini“?

Všetko to dáva zmysel, avšak potrebujete sa vyznať v nástrojoch a ich princípoch, fungovania modelov. Tiež poznať parametre, ako je napríklad kontextové okno alebo počet tokenov. A to sa používateľom naozaj nechce. Chcú dostať svoju odpoveď podobne ako pri vyhľadávaní na Googli. Rýchlo a bez zbytočného tápania.