

Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D: Podľa výrobcu ide o dokonalé rodinné SUV, podľa nás od toho nemá ďaleko
Mazda CX-5 vo vrcholovej verzii TAKUMI plus a s naftovým motorom pod kapotou ponúka všetko, čo od dobrého a praktického SUV očakávame. Taktiež to je jedno z mála testovaných áut, ktorým v rámci ceny a kategórie nemáme až tak čo vytýkať. Ak sa pýtate prečo, tak čítajte ďalej a zistíte.
Stále aktuálny model z roku 2019 ponúka oproti predchodcom pár zmien v interiéri a exteriéri, ktoré definitívne vykopli menšie nedostatky. Prehodilo sa niekoľko ovládacích prvkov, celok sa trošku uhladil, no pevný základ zotrval, a to je dobre. Mazda CX-5 totiž stále vyzerá veľmi sviežo a hlavne sa líši od všetkej konkurencie na našich cestách. Je primerane mohutná, má prepracovaný dizajn a nebojácny postoj. Na Mazde CX-5 mám strašne rád prednú časť, ktorá je takmer kolmá a pôsobí veľmi dravo. Do tejto „kresby“ dokonale zapadá obrovská maska chladiča a úzke LED svetlomety so špecifickým denným LED svietením. Krásou si neposvietite, takže tieto svetlá ponúkajú aj slušný dosah, automatické prepínanie diaľkové/tlmené + dynamické smerovanie lúča. Áno, LED-kové sú aj koncové svetlomety, ktoré dopĺňajú mohutný zadok.
Skladba interiéru
Mazda CX-5 (resp. Mazda všeobecne – od modelu 3 vyššie) ponúka kvalitné materiály a precízne spracovanie interiéru, ktoré pôsobí podstatne prémiovejšie ako v rovnocennej konkurencii. V interiéri nič nevŕzga, všetko sedí ako má a celkové spracovanie pripomína o level vyšší model. V tomto sa mi (nie len) CX-5 vždy páčila. V interiéri prevláda kvalitná koža, drevený obklad a leštený hliník, čo je zárukou decentnej elegancie. No nie je to iba o materiáloch. Japonskí dizajnéri vedia celý interiér veľmi pekne vyskladať, čoho výsledkom je výborný posed, aj vďaka maximálne pohodlným kreslám, slušný výhľad z kabíny a všetky ovládacie prvky na dosah ruky. Cením aj nekonfliktne zakomponovaný centrálny LCD displej „infotejmentu“, ktorý sa dá ovládať dotykom (iba ak auto stojí) alebo kruhovým ovládačom v širokej stredovej konzole.
„Zadné operadlá sú sklápateľné a delené v optimálnom pomere 40:20:40, vďaka čomu môžete v strede prenášať dlhé predmety, napr. lyže, čo sa pri tomto type rodinného auta hodí.“
Vzadu to nie je o nič horšie. Zadní pasažieri majú k dispozícii dve plnohodnotné a komfortné miesta + stred, ktorý je skôr núdzový. S prehľadom sa sem zmestia dve väčšie autosedačky + zostáva priestor na drobnosti (ISOfix je samozrejmosťou). Ak vozíte dospelých, resp. odrastené deti, tak poteší dostatok priestoru na nohy, ale aj hlavu. CX-5 je jedno z mála bežných SUV, kde si aj ja dokážem relatívne pohodlne sadnúť v druhom rade – sám za seba! (výška 2 metre, tak preto..). Teraz skočíme do kufra, ktorý ponúka základný objem 506 litrov a po sklopení operadiel je to až 1620 L. To je fajn, nie? Ešte dodám, že veko batožinového priestoru je ovládané elektricky, no rýchlosť otvárania by mohla byť lepšia – to som kritizoval aj počas prvého testu.
Motor, podvozok a pohon všetkých kolies
Mazdu CX-5 si nekúpite iba kvôli tomu, že je pekne spracovaná, však? Tak nahliadnime pod kapotu a skontrolujme podvozok! Dobrý naftový motor je stále ideálnou voľbou pre množstvo ľudí/rodín a v tomto prípade ho zaručene dostanete. Z pod prednej kapoty sa ozýva 2.2-litrový naftový 4-valec s výkonom 135 kW (184 ps) a max. krútiacim momentom 445 Nm. Motor je spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá preposiela výkon na všetky 4 kolesá, resp. sa o to stará elektronika. Výkon pohonnej jednotky je v tomto prípade absolútne dostačujúci, ponúka príjemnú pružnosť, dynamiku a silu v každom okamihu – od nízkych otáčok, čo je výhodou aj v teréne.
„Systém i-ACTIV AWD zabezpečuje udržanie stopy v náročnejších podmienkach a pomocou 27 senzorov prepína pohon dvoch a štyroch kolies podľa zmien vozovky a počasia. Prítomný je aj systém G-Vectoring Control, ktorý sleduje pohyb volantu, ako rýchlo sa vozidlo pohybuje a v akej polohe je plynový pedál, podľa čoho dokáže za pár milisekúnd zareagovať v záujme zlepšenia ovládateľnosti.“
Prekvapením bol pohon všetkých kolies, ktorý som preveril na klasickej „off-road“ trati, ktorá zahŕňa aj náročnejšie kríženie náprav – bol som prekvapený s akou ľahkosťou to Mazda CX-5 priam preskočila, pričom sa ani nezapotila. Rovnakú trasu prešli aj napr. niektoré koncernové SUV, no podstatne sa pritom trápili (áno, nakoniec to zvládli, ale bol to celkom boj 🙂 ). Mazda CX-5 má za tento počin veľký bonusový bod! Ak hľadáte pekné, praktické a zároveň reálne fungujúce SUV s pohonom všetkých kolies, ktorý vás v kritických situáciách nesklame, tak aj toto auto môže byť cesta.
Ak sa pýtate, že prečo robím to „gýčové“ kríženie náprav, tak pre vás mám jednoduchú odpoveď – preto, lebo iba takto viem overiť správanie sa pohonu všetkých kolies, resp. elektroniky a prerozdeľovania krútiaceho momentu. Tento test ukáže, či sa dá na 4-kolku v teréne spoľahnúť, lebo už sa mi párkrát stalo, že som krížil aj nečakane a verte, že nechcete 4-kolku, ktorá bude počas kríženia „skákať ako koza“, pričom sa nikam poriadne nepohne – nakoniec pravdepodobne vyjde, ale bude to boj. Ako v redakcii hovoríme – To nechceš! Nemusíte chodiť do ťažkého terénu, toto nie je off-road, ale môže sa stať, že to budete nedobrovoľne nútení vyskúšať a vtedy budete radi, že to funguje :).„Systém pohonu všetkých kolies i-ACTIV AWD sa aktivuje len vtedy, keď je potrebný. Na základe údajov z 27 senzorov 200-krát za sekundu reguluje v záujme ideálneho kontaktu kolies s povrchom prenos hnacej sily“
Technológie + asistenčné systémy
V závere sa pozrieme na zostavu technológií a asistenčných systémov, ktorých ponúka Mazda CX-5 tak primerane. Základným prvkom je proaktívne sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, resp. nepozornosti vodiča. Nutným prvkom je sledovanie mŕtvych uhlov s rozšírenou indikáciou, čo by malo byť súčasťou každého nového auta. Nechýba ani sledovanie opustenia jazdného pruhu so základným vedením vozidla v jazdnom pruhu a dobre fungujúci adaptívny tempomat so zrozumiteľným ovládaním na volante. Dobre funguje aj čítanie dopravných značiek, resp. rýchlostných obmedzení a prítomné je aj sledovanie pozornosti šoféra – to keby ste zabudli ísť na kávu. Ak by sa nechcenou náhodou niečo stalo, tak určite príde vhod eCall systém na privolanie pomoci.
Jednou vetou
Mazda CX-5 je výborným rodinným SUV, ktoré ponúka neopozeraný dizajn, dostatok priestoru, primeranú dávku využiteľných technológií a výborný naftový motor v kombinácii s automatickou prevodovkou a komfortne naladeným podvozkom.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko Cena: od 43 320 EurZákladná technická špecifikácia: Mazda CX-5 TAKUMI Plus
- Motor: 2191 cm3 / 4-valec
- Prevodovka: 6-stupňová automatická
- Výkon: 135 kW (184 ps) – 4500 rpm / 445 Nm – 2000 rpm
- Poháňaná náprava: i-ACTIV AWD / pohon všetkých kolies
- Rozmery: dĺžka 4550 mm / šírka – 1840 mm / výška – 1680 mm / rázvor – 2700 mm / svetlá výška – 200 mm / polomer otáčania – 12 m
- Pohotovostná hmotnosť: 1674 kg
- Objem batožinového priestoru: 506 / 1620 litrov
- Objem nádrže: 58 litrov
- rýchlosť: 208 km/h
- Zrýchlenie: 0-100 km/h – 9,6 sekundy
: https://staging.touchit.sk/mazda-mx-30-prvy-elektromobil-vyrobcu-zaujme-dizajnom-i-cenou-fotogaleria/260225
Podobné články
Touchit má nový web!

Garmin v tichosti pridal nové funkcie. Aktivujte si ich

Garmin Index Sleep Monitor: Riešenie pre tých, čo nechcú spať s hodinkami (RECENZIA)

Huawei Watch GT 6 Pro: Špičkový dizajn, nové funkcie, dlhšia výdrž (RECENZIA)

Ako fungujú upozornenia na vysoký krvný tlak pomocou Apple Watch

BMW iX3 Neue Klasse: štyri supermozgy, radosť z jazdy a nadčasový dizajn
