

Nová Toyota Yaris: Malé veľké auto napratané množstvom technológií!
Koronakríza zmarila mnohé plány výrobcov automobilov, vrátane veľkolepých predstavení nových modelov na prestížnych autosalónoch, z ktorých sa konvertovalo na online predstavenia a teraz, po zlepšení situácie, už aj na lokálne predstavenia za účasti novinárov.
Tak sa udialo aj včera, na Zámku Šimák v Pezinku, kde nás toyota pozvala na statické predstavenie veľmi dôležitého modelu – prvýkrát sme mali možnosť naživo vidieť obľúbenú Toyotu Yaris najnovšej generácie, ktorá sa na prvý pohľad v skutku podarila. Očarila nás svojim prepracovaným dizajnom, športovým postojom, ale aj použitými technológiami. Vystavený model bol predprodukčnou vzorkou, takže jazdy sa nekonali, na to si ešte počkáme. Je to škoda, no zároveň sme radi, že sa slovenskému zastúpeniu podarilo dostať na naše územie aspoň túto vzorku, lebo vidieť reálne auto je úplne iná káva ako fotografie.
- Prvý raz použitá nová platforma GA-B zaisťuje štýlovosť, kompaktnosť, praktické využitie, potešenie z jazdy a bezpečnosť
- Nová hybridná sústava štvrtej generácie dodáva výkon 116 k (DIN), spotrebuje len 3,8 l/100 km paliva a produkuje emisie CO2 na úrovni 85 g/km (WLTP)
- Model je skonštruovaný ako najbezpečnejšie kompaktné vozidlo na svete – v štandardnej výbave má nainštalované pokročilé asistenčné systémy vodiča (ADAS)
- Navrhnutý a vyvinutý pre európskych zákazníkov, vyrobený vo francúzskom meste Valenciennes
Nová Toyota Yaris je na prvý pohľad malé auto, ale vďaka konštrukčným zmenám ponúka dostatok vnútorného priestoru, má výrazne lepšiu torznú tuhosť karosérie (podľa výrobcu najlepšiu v segmente), je širšia a ťažisko má posunuté nižšie, vďaka čomu sa zlepšili jazdné vlastnosti a celkový „feeling“ z jazdy. Nám okamžite padli do oka výrazné línie karosérie, ktorá bola v pútavej červenej metalíze s čiernymi doplnkami. Dizajnéri si dali záležať na každom detaile, čo ceníme. Párkrát sme si auto obišli a našli sme rôzne zaujímavé detaily, ktoré vo výsledku tvoria hodnotný celok. Tento model bude dostupný v rôznych stupňoch výbav, no už v „základe“ dostanete veľa zaujímavých prvok výbavy a asistenčných systémov.
Yaris 4.generácie je postavený na úplne novej platforme GA-B, ktorá vychádza z architektúry TNGA (Toyota New Global Architecture). Vo výsledku to znamená, že je síce o 5 mm kratšia, no rázvor kolies sa predĺžil o 57 mm. Platforma GA-B umožnila zníženie výšky vozidla o 10 mm, zatiaľ čo nárast jeho šírky o 50 mm a ďalších 57 mm v rozchode kolies prispievajú k celkovo nižšiemu, širšiemu a mohutnejšiemu postoju vozidla. Zmenšené sú aj predné a zadné previsy – 10 mm sa ubralo vpredu (800 mm) a 45 mm vzadu (580 mm), čím sa ešte viac zvýraznili celkové kompaktné rozmery a dosiahol prvotriedny polomer otáčania.
- 1.0 VVT-i, 72 koní, 5 stupňová manuálna prevodovka
- 1.5 Dynamic Force, 125 koní, 6 stupňová manuálna prevodovka
- 1.5 Dynamic Force, 125 koní, automatická prevodovka Multidrive S
- 1.5 Hybrid Dynamic Force, 116 koní, automatická prevodovka e-CVT hybrid
Úvod máme za sebou, teraz sa pozrime na to, čo o novom modely hovorí výrobca
Kľúčom k tomu, aby spoločnosť Toyota v prípade nového Yarisu splnila svoje ambície, je prvé použitie jej filozofie architektúry TNGA (Toyota New Global Architecture) na malý automobil, kde predstavuje modulárnu platformu GA-B, ktorá bude oporou série nových modelov. Platforma GA-B je základom vylepšeného dynamického výkonu modelu Yaris a poskytuje mu nižšie ťažisko a oveľa tuhšiu karosériu. Umožnila tiež dizajnérom vytvoriť osobitejšie vozidlo s výraznejším vzhľadom a príťažlivou individuálnou identitou.
Nový model využíva progresívnu štvrtú generáciu hybridno-elektrického pohonu od spoločnosti Toyota, ktorá poskytuje vozidlu nižšiu spotrebu paliva, nižšie emisie a výrazne vylepšenú schopnosť jazdiť výlučne na elektrický pohon – vyššou rýchlosťou a na dlhšie vzdialenosti.
„Pri prechode na novú generáciu sme prehodnotili hodnoty, ktoré nové vozidlo musí mať. Absolútnym základom je spotreba paliva, bezpečnosť, priestrannosť, praktické využitie a výkon. Zároveň musíme každému zákazníkovi zabezpečiť jazdu plnú potešenia – teda kvalitu, ktorú vyjadruje heslo nového Yarisu ‚pripravený vyraziť na cestu‘.“ hlavný konštruktér, Jasunori Suezawa.
Nový Yaris sa vracia ku koncepcii „veľkého malého“ charakteru, ktorý inšpiroval model prvej generácie, no interpretuje ho v podobe „zhutneného a svižného“ vzhľadu, ktorý vytvára dojem, akoby bolo vozidlo plné energie a dynamiky a vždy pripravené vyraziť na cestu.
Poloha za volantom
Pocit kontroly vodiča nad vozidlom a jeho výraznejšieho spojenia s vozidlom umocňuje poloha za volantom. V novom Yarise sa vykonali tri zásadné zmeny, ktorých cieľom bolo vytvoriť atraktívnejšiu polohu za volantom a podporiť charakter vozidla, ktoré prináša radosť z jazdy. Sedadlo je posunuté o 60 mm dozadu (čo zároveň prispieva k vyváženejšiemu rozloženiu hmotnosti). Vzťažný bod bedrového kĺbu je znížený o 21 mm, čo zabezpečuje dynamickejšiu polohu vodiča za volantom a zaisťuje dostatočný priestor pre hlavu v rámci zmenšenej celkovej výšky vozidla. Okrem toho je volant naklonený o šesť stupňov zvislejšie a jeho rozsah nastavenia vzdialenosti sa predĺžil tak, aby sa dal priblížiť o 77 mm bližšie k vodičovi.
Hybridno-elektrická sústava štvrtej generácie
Nový Yaris využíva najnovšiu, štvrtú generáciu hybridnej technológie pohonu od spoločnosti Toyota a predstavuje nové komponenty, ktoré sú navrhnuté tak, aby boli kompaktné, ľahké a efektívne. Vozidlo je tiež vybavené prvým motorom podľa architektúry TNGA. Tím konštruktérov sa nezameral iba na to, aby vytvoril účinnejšiu hnaciu sústavu, ale aj na to, aby riadenie vozidla prinášalo vodičom viac potešenia a aby jeho vyladenie i kalibrácia vyhovovali európskym cestám.
1,5-litrový motor Hybrid Dynamic Force
Úplne nový 1,5-litrový motor Hybrid Dynamic Force je z rovnakého radu motorov TNGA ako 2,0-litrový štvorvalcový agregát, ktorý poháňa modely Toyota Corolla a C-HR. Má dlhý zdvih, kompresný pomer 14,0:1 a vysokorýchlostné spaľovanie s lepšou reguláciou teploty a tlaku. To prispieva k jeho výnimočne vysokej tepelnej účinnosti, ktorá dosahuje až 40 % a zaisťuje, že z každej kvapky paliva sa zachytí viac energetického potenciálu.
Rovnako ako všetky hybridné motory od spoločnosti Toyota, aj tento motor využíva Atkinsonov cyklus, ktorý udržiava sacie ventily dlhšie otvorené a oneskoruje tak kompresný zdvih. Tým sa zvyšuje účinnosť a znižuje spotreba paliva, no klesá výstupný výkon. Napriek tomu má nový motor maximálny výkon 93 koní / 68 kW s maximálnym krútiacim momentom 120 Nm, ktorý dodá pri nízkych otáčkach (3 600 ot./min.). Trojvalcová konfigurácia prináša výhody aj z hľadiska hladiny hluku. Pri rýchlosti 4 000 otáčok za minútu je výkon porovnateľný so štvorvalcovým motorom pri 3 000 otáčkach za minútu, čo znamená, že vyvinie vyšší výkon, ale generuje menej hluku. Pokiaľ ide o prevodovku, sústava využíva elektronicky riadenú automatickú prevodovku s plynulo meniteľným prevodom (e-CVT), ktorá zabezpečuje lineárne zrýchlenie a tichý chod.
Systém napájania
Hybridná sústava v novom modeli Yaris má dva motorgenerátory – MG1 a MG2. Generátor elektromotora MG2 je spojený s prednými kolesami a môže sa používať ako zdroj energie na pohon vozidla. Otáčky elektromotora, pri ktorých je možné smerovať energiu na kolesá, určujú maximálnu rýchlosť, pri ktorej je možné vozidlo riadiť v režime EV (elektrické vozidlo), takže MG2 je rozhodujúci pre jazdné vlastnosti vozidla pri jazde na elektrický pohon. Generátor elektromotora MG1 sa využíva na spustenie motora a na výrobu energie, ktorá nabíja akumulátor.
Lítiovo-iónový hybridný akumulátor
Nový Yaris využíva lítiovo-iónový hybridný akumulátor s nárastom napätia zo 144 na 177,6 V. Počet článkov sa znížil zo 120 na 48. Výrazne sa zlepšil aj tok prúdu: až o 100 % do akumulátora a 50 % von. Pri výrazne vyššej hustote energie je akumulátor menší aj ľahší, a to až o 12 kg. Jeho kompaktné rozmery umožnili umiestniť ho pod zadné sedadlo aj spolu s prídavným akumulátorom, čím sa zabránilo ich vniknutiu do nákladového priestoru. Technológia lítiovo-iónových akumulátorov dokáže lepšie dodávať tok elektrického prúdu, čo je kľúčové pre zabezpečenie silného výkonu nového modelu Yaris v režime EV pri jazde v meste.
Prevodovka hybridného pohonu
Úplne nová prevodovka hybridného pohonu typu transaxle je kompaktnejšia a ľahšia a má dva motorgenerátory umiestnené na viacerých hriadeľoch, namiesto umiestnenia za sebou, čím sa zmenšila šírka pohonnej jednotky približne o 37 mm. Generátor elektromotora MG2 využíva nové cievky segmentového typu na statore, vďaka čomu je jednotka kompaktnejšia. Na predné kolesá dodá 59 kW výkonu a 141 Nm krútiaceho momentu pri maximálnej rýchlosti 17 000 otáčok za minútu. Hlavnou výhodou je výrazné zlepšenie výkonu, takže motor je možné vypnúť a vozidlo môže ísť v plnoelektrickom režime pri rýchlosti až 130 km/h. Prevodovka má aj nové olejové čerpadlo poháňané korunovým kolesom, ktoré zabezpečuje mazanie prevodov aj generátora MG2.
Jednotka riadenia výkonu
Jednotka riadenia výkonu má kapacitu na zvládnutie prúdu 100 A, čo znamená nárast elektrického napätia z akumulátora z 177 V na 580 V a použitie tranzistorového riadenia v meniči na zmenu prúdu z jednosmerného na striedavý. Účinnosť tranzistorov ovplyvňuje regulácia tepla vo vnútri jednotky; ich zvislým usporiadaním je možné ochladiť ich na oboch stranách, čo umožňuje presnejšiu reguláciu tepla, a tým aj vyššiu frekvenciu prepínania prúdu – až 10,000-krát za sekundu. To významne prispieva k účinnosti systému a prenosu energie do elektromotora. Prevodník v jednotke riadenia výkonu prevádza 177 V z hybridného akumulátora na 12 V na napájanie pomocných komponentov vozidla.
Zariadenie na rozdelenie výkonu
Zariadenie na rozdelenie výkonu je základom hybridnej sústavy a riadi interakciu medzi jednotlivými komponentmi. Umožňuje prevádzku vozidla v paralelnej hybridnej konfigurácii, kde MG2 poháňa samotné vozidlo, alebo v kombinácii s hybridným zážihovým motorom.
Ďalšie pohonné jednotky
Nový Yaris je v ponuke aj s 1,5-litrovým zážihovým motorom spojeným so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo s prevodovkou s plynulo meniteľným prevodom so širokým rozsahom (W-CVT) v prvom prevodovom stupni. V podstate ide o rovnaký nový trojvalcový motor, aký je aj v hybridnej sústave; v porovnaní s konkurenčnými preplňovanými motormi s malým objemom ponúka dobrú úroveň emisií aj spotreby paliva. K dispozícii je taktiež 1,0-litrový trojvalcový zážihový motor podobný tomu, aký poháňala Yaris predchádzajúcej generácie. Tento motor je v ponuke ako vstupný bod k novému radu modelov Yaris.
Nová platforma GA-B
Platforma GA-B nového modelu Yaris je chrbtovou kosťou jeho dynamickej kvality, ktorá zaisťuje sebaistú a prirodzenú jazdu. Stabilita vozidla vzbudzuje dôveru, kým jeho odozva na vstupy vodiča je prirodzená a presná, pričom vyvoláva pocit väčšej obratnosti. Kombinácia kompaktných, nízkych a širokých proporcií vozidla, platformy GA-B a výkonu hybridnej hnacej jednotky štvrtej generácie dodáva vozidlu zásadnú kvalitu, ktorá prináša potešenie z jazdy a umocňuje jeho emocionálnu príťažlivosť.
Pri jazde po meste ponúka svižné ovládanie s priemerom otáčania 4,9 m, čo je najlepší parameter v triede, a citlivou odozvou riadenia. Tieto kvality umožňujú podstatne ľahšie manévrovanie a parkovanie v rušných uliciach miest, kým na diaľnici alebo na otvorenej ceste je výkon plynulý a príjemný a vyznačuje sa vynikajúcou stabilitou pri jazde v priamom smere. Platforma GA-B sa bude používať pre všetky budúce malé vozidlá spoločnosti Toyota, vrátane jej nového modelu B-SUV.
Vysoká tuhosť karosérie
Vysoká tuhosť karosérie prispieva k vyššej úrovni bezpečnosti, vynikajúcemu ovládaniu podvozka, ako aj výbornej odozve, komfortu jazdy a nižšej hladine hluku a vibrácií. Platforma GA-B v novom modeli Yaris – vrátane podvozka a hnacej sústavy – zaisťuje nárast torznej tuhosti o 37 %, čo znamená najlepšiu úroveň v celom segmente. Tento úspech sa podarilo dosiahnuť viacerými výstužami v karosérii, tuhším prístrojovým panelom a rozsiahlejším využitím bodových zvarov a lepidiel v konštrukcii vozidla.
Pozdĺžne nosníky vozidla sú spojené s výstužami nárazníkov a vrchná časť tlmiča v zavesení predných kolies slúži ako horný čap riadenia. Ďalšie zvýšenie tuhosti sa získalo z novej prstencovej konštrukcie v oblasti čelného skla a kapoty, kým v strednej časti vozidla sú výstuže v tuneli a zadnej konštrukcii, čo vytvára ďalšiu mohutnú prstencovú štruktúru. Vzadu sa do podlahového panela podbehov kolies pridali kliny, pričom výstuže v podbehoch a zadnom stĺpiku opäť vytvárajú prstencovú štruktúru.
Nízke ťažisko
Nový Yaris má nízke ťažisko rovnako ako všetky modely skonštruované na báze architektúry TNGA. V porovnaní s aktuálnym modelom je nižšie približne o 12 mm a poskytuje vozidlu lepšie zotrvačné vlastnosti a pocit väčšej stability pri rýchlom prejazde zákrutou. Zníženie ťažiska sa podarilo dosiahnuť posunutím ťažších komponentov bližšie k stredu vozidla a ich posadením do nižšej polohy – počnúc líniou strechy až po motor a sedadlá. Okrem nižšieho ťažiska má vozidlo aj vyváženejšie rozloženie hmotnosti, a to tak medzi prednou a zadnou časťou, ako aj medzi ľavou a pravou, čo prispieva k zmiereniu nakláňania karosérie, zlepšeniu stability pri brzdení a skráteniu brzdnej dráhy.
Zavesenie kolies
Jednou z najvýznamnejších aplikácií filozofie TNGA je zabezpečiť, aby každý nový model využíval optimálne nastavenie. Model Yaris má úplne nové usporiadanie; predné vzpery MacPherson sú nastavené v upravenom uhle a pracujú so zníženým trením; vrchná časť tlmičov teraz slúži ako horný čap riadenia, kým zmena uhla zavesenia umožnila lepšie zarovnanie tlmičov a pružín, výsledkom čoho sú menšie vibrácie.
Nižšia hladina hluku a vibrácií
Platforma GA-B prináša aj ďalšie výhody. Ide predovšetkým o nižšiu hladinu hluku a vibrácií, ktorá prispieva k tomu, že vnútorné prostredie vozidla je tichšie a kultivovanejšie.
Architektúra platformy a horná časť karosérie sú navrhnuté tak, aby znižovali množstvo hluku vstupujúceho do kabíny. Konštruktéri určili miesta, cez ktoré hluk vstupuje dnu najvýraznejšie (konkrétne je to palubná doska a podlahové panely) a prispôsobili ich konštrukciu tak, aby filtrovala vonkajší hluk. K udržiavaniu hluku mimo kabíny prispieva aj rozsiahle tesnenie karosérie, ktoré navyše zvyšuje aj tuhosť vozidla.
Veľkorysá špecifikácia
Kvalita dizajnu a výkonu novej Toyoty Yaris zodpovedá veľkorysej špecifikácii vybavenia a dostupnosti prvkov a funkcií, ktoré sa nachádzajú skôr na väčších modeloch o triedu vyššie. Spoločnosť Toyota očakáva, že až 60 % predaných vozidiel budú modely s vyššími stupňami výbavy. Patrí sem verzia stredne vyššieho stupňa výbavy Mid+, ktorá je „ťažiskom“ celého modelového radu, výbava Elegant s klasickým vzhľadom a výbava Style, ktorá má mladistvejší a dynamickejší profil. K štandardným prvkom výbavy v celom modelovom rade patrí súprava bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense, spätná kamera a elektronická parkovacia brzda.
Farebný projekčný displej
Nový Yaris je jediným modelom v segmente B, ktorý ponúka možnosť vybavenia 10-palcovým farebným projekčným displejom. Ten premieta najdôležitejšie informácie na základňu čelného skla do zorného poľa vodiča, čím zostáva verný koncepcii „ruky na volante, oči na ceste“, podľa ktorej je usporiadaný vnútorný priestor pre vodiča. Medzi zobrazované údaje parí rýchlosť vozidla, bezpečnostné upozornenia (spojené s bezpečnostnými systémami Toyota Safety Sense), podpora navigácie a multimediálne informácie. Pomocou nastavenia ponuky na multifunkčnom informačnom displeji si môže vodič vybrať, ktoré informácie si želá zobrazovať.
Nadštandardné prvky výbavy
K vybaveniu nadštandardnej kvality, ktoré je možné špecifikovať pre nový model Yaris, patrí napríklad vyhrievaný volant a modré osvetlenie priestoru pre nohy, panelov dverí a stredovej konzoly. V ponuke je aj kompletný balík osvetlenia LED, ktorý obsahuje aj hmlové svetlá.
Bezproblémové pripojenie
Všetky nové modely Yaris umožňujú bezproblémovú bezdrôtovú integráciu smartfónov pomocou systémov Apple CarPlay a Android Auto. Zabezpečujú tak používateľom jednoduchý prístup k ich obľúbeným aplikáciám prostredníctvom centrálnej osempalcovej ovládacej obrazovky multimediálneho systému vozidla.
Pripojené služby sú dostupné aj prostredníctvom aplikácie MyT. Sú tu praktické a užitočné informácie o spoločnosti Toyota, funkcia vyhľadania vozidla „Nájdi moje auto“ či funkcia navádzania k cieľu na poslednom úseku cesty, ktorá poskytuje podrobné pokyny, ak nemáte možnosť zaparkovať priamo v cieli cesty. Funkcia „Odoslať do vozidla“ umožňuje vodičovi naplánovať si trasu, kým je mimo vozidla, a potom ju odoslať do navigačného systému.
Bezpečnosť
Spoločnosť Toyota v rámci politiky demokratizácie ponúka najnovší súbor bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense ako súčasť štandardnej výbavy. Nový Yaris je navrhnutý tak, aby bol vo svojom segmente lídrom v oblasti bezpečnosti. Do vozidla sa zaviedli pokročilé asistenčné systémy vodiča (ADAS), vrátane asistenta poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu a spolupráce medzi funkciami adaptívneho tempomatu a asistenta rozpoznávania dopravných značiek.
Prednárazový bezpečnostný systém disponuje funkciou detekcie chodcov vo dne i v noci a detekcie cyklistov cez deň; po prvý raz vo vozidle Toyota je k dispozícii aj funkcia pomoci na križovatke a asistent núdzového riadenia. Toyota Yaris sa môže pochváliť pôsobivými výsledkami v oblasti bezpečnosti. Model druhej generácie bol prvým modelom vo svojej triede, ktorý dosiahol najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie v bezpečnostných skúškach organizácie Euro NCAP, ktoré sú v tomto smere referenčným štandardom v európskom automobilovom priemysle.
Prvá Toyota so stredovými airbagmi
Nový Yaris je prvým modelom značky Toyota, ktorý je vybavený stredovými airbagmi doplnkového záchytného systému SRS. Dodávajú sa ako súčasť štandardnej výbavy vozidla a rozvinú sa v prípade bočného nárazu, aby zabránili vzájomnej zrážke vodiča so spolujazdcom na prednom sedadle.
Toyota Safety Sense
Byť malým vozidlom nebráni novému Yarisu v tom, aby využíval výhody najnovších pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS). Yaris ako etablovaný priekopník triedy v oblasti aktívnych bezpečnostných opatrení sa posúva stále ďalej a nielenže využíva funkcie najnovšej generácie, ale prináša aj množstvo ďalších, ktoré sa vo vozidle značky Toyota objavujú vôbec po prvý raz. Balík bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense pre nový Yaris ponúka viac funkcií než akýkoľvek iný aktuálny model značky Toyota a z hľadiska obsahu je bohatší než ktorýkoľvek z jeho konkurentov v segmente B. Obsahuje tieto systémy a funkcie:
- Prednárazový bezpečnostný systém s funkciou detekcie vozidiel, chodcov (vo dne aj v noci), cyklistov (cez deň), pomoc pri odbočovaní na križovatke (s detekciou vozidiel a chodcov), asistent núdzového riadenia
- Inteligentný adaptívny tempomat (s plným rozsahom rýchlostí na modeli Yaris Hybrid)
- Asistent rozpoznávania dopravných značiek
- Systém výstrahy pri zmene jazdného pruhu s ovládaním riadenia a asistent poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu
- Automatické diaľkové svetlá
- Pomoc pri predchádzaní nárazom
- Pomoc pri predchádzaní nárazom ponúka vylepšenú obsluhu a širší rozsah funkcií. Najmä rozsah rýchlostí prednárazového bezpečnostného systému (PCS) pri rozstupe medzi vozidlami sa zvýšil na 180 km/h.
- Systém PCS takisto získal schopnosť detekcie chodcov nachádzajúcich sa v dráhe vozidla, a to pri jazde cez deň i v noci, pri rýchlosti až 80 km/h, a tiež detekcie cyklistov pri jazde cez deň.
Pomoc pri odbočovaní na križovatke
Nový Yaris je prvým vozidlom spoločnosti Toyota, ktoré disponuje funkciou pomoci na križovatke. Tá pomáha vodičom vyhnúť sa bežne sa vyskytujúcemu riziku zrážky s iným vozidlom alebo chodcom pri odbočovaní na križovatke. Ak systém zistí prítomnosť chodca prechádzajúceho cez cestu v úseku, na ktorý sa chystá vozidlo odbočiť alebo ak existuje riziko, že vozidlo by svojím pohybom križovalo dráhu protiidúcich vozidiel, systém spustí výstražný zvukový signál a ak vodič nereaguje, použije automatické núdzové brzdenie. Funkcia pracuje pri rýchlostiach v rozsahu 10 až 25 km/h.
Adaptívny tempomat
K vylepšeniam bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense patrí aj adaptívny tempomat (ACC) na modeli Yaris Hybrid, ktorý pracuje pri rýchlostiach od nuly do 180 km/h. Zastaví vozidlo v prípade, ak zastavilo vozidlo pred ním. Pokiaľ je zastavenie kratšie ako tri sekundy, motor sa automaticky spustí znova; ak zastavenie trvá dlhšie, vozidlo je možné znovu naštartovať jemným tlakom na rýchlostný pedál alebo stlačením spínača ACC. Okrem zvýšenia miery bezpečnosti je to pre vodičov veľká pomoc aj pri psychicky náročnej jazde v premávke s častým zastavovaním a rozbiehaním. Tempomat ACC bude pracovať aj v súčinnosti s asistentom rozpoznávania dopravných značiek a v prípade, že na trase zistí zmenu v rýchlostných obmedzeniach, navrhne vodičovi nové adekvátne nastavenie rýchlosti.
Systém výstrahy pri zmene jazdného pruhu s ovládaním riadenia a asistent poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu
Model Yaris je po prvý raz vybavený asistentom poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu spoločne so systémom výstrahy pri zmene jazdného pruhu s ovládaním riadenia. Ak vozidlo neúmyselne opustí svoj jazdný pruh a prejde cez vodorovné značenie pruhov, ozve sa výstražný signál. Vodič si môže odteraz zvoliť aj funkciu ovládania riadenia, ktorá bude automaticky udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. Systém dokáže rozpoznať štandardné biele a žlté vodorovné značenie jazdných pruhov, a tiež okraje vozovky (obrubníky, trávu alebo zeminu), vďaka čomu je asistencia k dispozícii dlhší čas, a to rovnako na priamych cestách ako aj v zákrutách. Ak je vodorovné značenie na vozovke nejasné alebo ho nie je možné rozpoznať, systém bude sledovať dráhu vozidla pred sebou, pričom bude udržiavať vozidlo v príslušnom jazdnom pruhu.
Asistent núdzového riadenia
Ďalším prvenstvom spoločnosti Toyota v oblasti bezpečnosti je asistent núdzového riadenia. Pomáha vodičovi v prípadoch, ak existuje riziko možnej zrážky s chodcom alebo prekážkou v jeho jazdnej dráhe a musí stočiť volant, aby sa vyhol nárazu. Systém poskytuje dodatočný krútiaci moment riadenia, aby zvýšil stabilitu vozidla a zabránil mu opustiť jazdný pruh. Tak čo poviete? Nová Toyota Yaris toho ponúka viac než dosť, pričom je až neuveriteľné, kam sa posúva segment „B“. Mnohé prvky boli ešte nedávno výhradnou výsadou vyššej triedy. Klobúk dole, Toyota, krásne ste túto novinku napratali technológiami a asistenčnými systémami. Už teraz sa tešíme na redakčný test! Za pozvanie na prezentáciu ďakujeme spoločnosti: Toyota Slovensko Zdroj: Toyota / Vlastné Prečítajte si aj: https://staging.touchit.sk/toyota-corolla-ts-executive-2-0i-hybrid-do-alp-s-extra-nizkou-spotrebou/244288
Podobné články
Touchit má nový web!

Garmin v tichosti pridal nové funkcie. Aktivujte si ich

Garmin Index Sleep Monitor: Riešenie pre tých, čo nechcú spať s hodinkami (RECENZIA)

Ako fungujú upozornenia na vysoký krvný tlak pomocou Apple Watch

BMW iX3 Neue Klasse: štyri supermozgy, radosť z jazdy a nadčasový dizajn

Apple rozšíril nástroje na ochranu detí a tínedžerov na internete
