On-line distribučné systémy hier sú na nezastavenie. Steam už aktívne používa 125 miliónov hráčov
5m čítanie

On-line distribučné systémy hier sú na nezastavenie. Steam už aktívne používa 125 miliónov hráčov

Rast najväčšej distribučnej siete PC hier na svete pokračuje rýchlym tempom. Spoločnosť Valve ohlásila už 125 miliónov aktívnych používateľov. Služba Steam, prevádzkovaná spoločnosťou Valve, je bezkonkurenčne najväčšou hernou on-line platformou súčasnosti. Ponúka už 4500 hier a cez jej internetové linky pretečie niekoľko stoviek GB dát každú sekundu. Tento mesiac došlo k prekonaniu počtu používateľov, ktorý Steam používali v rovnaký moment. Kým ešte minulý mesiac to bolo 8,4 milióna, aktuálny rekord je už 8,9 milióna. Steam začal svoju púť v roku 2003, pričom v tej dobe šlo ešte len o samostatný on-line distribučný systém pre hry od spoločnosti Valve. Od roku 2005 však začal distribuovať aj hry iných spoločností a keď sa v roku 2007 pridali veľkí hráči (napríklad id Software a Eidos Interactive), rýchlo začal naberať na popularite. V roku 2008 ho používalo už 15 miliónov aktívnych hráčov a v januári 2010 ich počet narástol na 25 miliónov. Túto členskú základňu Steam nazbieral za 76 mesiacov prevádzky a od tej doby výrazne dupol na plyn, čo môžete vidieť v našom grafe.

Steam-Ziskavanie
Steam ešte behom roku 2010 prekročil 30 miliónovú métu. V roku 2011 narástol na 44 miliónov aktívnych používateľov a v septembri 2012 dosiahol na číslo 50 miliónov. Na druhých 25 miliónov mu teda stačilo už len 32 mesiacov. Na získanie rovnakého objemu mu následne stačilo 16, 8 a naposledy už len 5 mesiacov. Drvivá väčšina z jeho 125 miliónov hráčov používa operačný systém Microsoft Windows (95,5 %). O zostávajúcich necelých 5 % sa delí Mac OS X (3,3 %) a Linux (1,1 %). Najpoužívanejším systémom je 64-bitový Windows 7 (46 %), nasledovaný 64-bitovým Windows 8.1 (27 %) a 32-bitovým Windows 7 (11 %). Starému 32-bitovému Windows XP je už verných len 3,8 % hráčov. Tri štvrtiny používateľov Steamu hrá hry s procesorom Intel (74,4 %), štvrtina s AMD (25,5 %). Drvivá väčšina hráčov pri tom používa dvojjadrové (49 %) a štvorjadrové (43 %) CPU. Najpopulárnejšia kapacita operačnej pamäte je 8 GB (29,4 %), nasledovaná 4 GB konfiguráciou (21,6 %). Necelých 13 % hráčov hrá s viac ako 12 GB RAM. Viac ako polovica používateľov Steamu má v počítači osadenú grafickú kartu Nvidie (51,6 %), zatiaľ čo grafické riešenie od AMD odhrýza 28,8 % z celkového koláča. Zvyšok patrí integrovaným grafickým riešeniam Intelu. Najčastejšie rozlíšenie displeja je Full HD v podobe 1920 × 1080 bodov, ktoré používa 33 % hráčov. Veľmi rozšírený je však aj notebookový štandard 1366 × 768 (27 %). Tretím najrozšírenejším riešením je 1600 × 900, ktorý má 7,5 % zastúpenie. Zostavu troch Full HD monitorov vedľa seba (5760 × 1080 bodov) používa takmer 0,6 % používateľov, čo je pri aktuálnych počtoch 750 000 hráčov.
Setup_nowat
Používanie viacerých monitorov je lákadlom pre viac ako milión hráčov Steamu (Autor: flyingsurfer848)
Steam nie je jediným on-line distribučným systémom hier. Medzi ďalšie patrí predovšetkým Origin, prevádzkovaný spoločnosťou EA a ďalej napríklad Desura, ktorá sa zameriava hlavne na malých a nezávislých vývojárov hier. Steam je však na tomto poli skutočným kráľom a podľa odhadov analytickej spoločnosti Screen Digest sprostredkováva asi 75 % všetkých on-line predajov PC hier. V tomto segmente trhu je na rozdiel od toho konzolového fyzická distribúcia mŕtvou záležitosťou, ktorá sa odoberá na zaslúžený odpočinok. Podľa analytickej spoločnosti DFC Intelligence sa dnes až 92 % herného obsahu pre PC distribuuje cez on-line systémy. Rýchla a bezstarostná dostupnosť hier má blahodarný účinok aj na pokles pirátstva. V nedávnej minulosti totiž zastaraná fyzická distribúcia optických médií nemohla s pirátskymi verziami prakticky súperiť. Fyzický predaj sa skrátka nemohol rovnať so systémom – dozviem sa o nejakej hre, chcem si ju zahrať, za pár desiatok minút ju stiahnem a hrám. So súčasnými distribučnými systémami to ale možné je a pri férovom nastavení cien sa pirátstvo utláča do pozadia správnymi cestami – ponukou lepších služieb.
Distribucia
Herný priemysel je v on-line distribučných systémoch o obrovský krok napred pred filmovým a hudobným priemyslom. Týka sa to však len PC hier pre Windows, Linux a prípadne OS X. Konzolový trh na fyzickej distribúcii neustále ľpie. Podľa analytickej spoločnosti EEDAR tvorí on-line distribúcia konzolových hier len 20 % predajov. Bolo by na čase to zmeniť.