

Ondrej odporúča: Fotoaparát Canon EOS 5D. Je síce veľký a nemotorný, no tie fotky stoja za to
Áno, napriek tomu, že možnosti fotenia mobilnými telefónmi výrazne narástli, stále na tlačovky doma i v zahraničí nosím so sebou obrovskú a poriadne ťažkú zrkadlovku Canon EOS 5D Mark III. Je to už starší fotoaparát, ale prirástol mi k srdcu. Prešiel som mnou okolo sveta niekoľko krát a nestalo sa ani raz, že by ma sklamal. Je ale pravda, že v plnej výbave s bleskom a veľkým objektívom 70-200 mm je to skôr činka. Ale stojí za to ho používať, fotky z tohto fotoaparátu sú efektné, väčšinou vydarené.
Na veľkosti naozaj záleží
Prečo je to tak? Odpoveď je jednoduchá, optiku jednoducho neoklamete. Na to, aby vznikla fotka s výraznou priestorovou hĺbkou, musíte mať veľký objektív, cez ktorý obraz prechádza. Rovnako snímač musí mať svoje miesto, jednotlivé snímacie body musia byť dostatočne veľké, aby bol pomer signál/šum čo najlepší. Verte, že kvalita snímacích bodov je pri výslednej fotografii oveľa dôležitejšia ako počet megapixelov. Počet megapixelov je totiž obyčajne marketingový údaj. Zbytočne budete väčším počtom snímacích prvkov zachytávať zašumený obraz, výsledná kvalita fotky sa tým nijako nezlepší. Aj 12 Mpx snímač postačí na profesionálnu fotku, tento foťák má pritom dvojnásobok.
Odfotíte presne tak, ako si to predstavujete. Ale musíte vedieť ako
S týmto fotoaparátom robíme v redakcii naše vlastné fotografie produktov, ktoré nám prechádzajú cez ruky. Osobne fotím aj pre mojich kolegov. Určite ste si už všimli naše titulkové obrázky v článkoch na TOUCHIT, ktoré stotožňujú konkrétneho redaktora a testovaný produkt. Snažíme sa to urobiť tak, aby bol dôraz na produkte, veď o ten hlavne ide.
Aby ste ale mohli mať ostré to, čo naozaj chcete a rozmazané to, čo rozmazané má byť, musíte mať možnosť nastaviť predovšetkým clonu – teda na koľko bude otvorený otvor, ktorým preniká obraz k snímaču. Áno, meniť clonu vedia už aj niektoré smartfóny, Napr. taký Samsung Galaxy S9 priniesol možnosť mať dve hodnoty clony, ktorá sa však mení automaticky podľa toho, koľko je svetla vo fotenej scéne. Skutočný „veľký“ fotoaparát však dokáže používateľsky nastaviť clonu a to nie vo dvoch bodoch, ale skoro kontinuálne. Tým potom vtláčate do fotky to efektné rozostrenie pozadia, resp. objektov, ktoré sú v rôznej hĺbke. Aj keď rozostrené pozadie dokážu urobiť už aj niektoré smartfóny, stále je to ďaleko za tým, čo urobíte so zrkadlovkou.
Objektívy – tých nie je nikdy dosť
U profesionálneho fotoaparátu sa dajú vymieňať objektívy. To je podstatná vlastnosť, objektívy vám totiž dávajú krídla. S teleobjektívom EF 70-200 mm sa dostanete k fotenému objektu blízko, aj keď ste od neho v skutočnosti ďaleko. Na zahraničných tlačovkách nemám vždy možnosť chodiť voľne po miestnosti. Na rozdiel od domácich tlačoviek, kde je organizátor skôr rád, že niekto vôbec prišiel, svetové udalosti praskajú vo švíkoch. Už boli situácie, že som sa krčil pod schodami alebo stál medzi dverami a vtedy sa tento objektív uživí. Ale je strašne ťažký a celý čas mi zavadzia. Strašne ma z neho bolí krk ak nosím tento fotoaparát s objektívom zavesený na krku za popruh. Navyše je stále nekresťansky drahý a stratiť ho, to by ma teda poriadne mrzelo.
Pamäťové karty
Fotím zásadne na dve pamäťové karty paralelne. Pamäťové karty môžu byť Achillovou pätou fotenia. Už pár krát sa mi stalo, že sa daná karta pokazila a prísť o všetky zábery napr. z CESu, to je nepríjemné. Takto to robia aj iní profesionálni fotografi. Veď napr. zopakovať kvôli pokazenej pamäťovej karte celú svadbu, to nie je jednoduché.
Mám to rozdelené tak, že na SD kartu fotím JPG súbory a na rýchlu CompactFlash kartu zase RAW súbory. Používam výhradne značku San Disk, SD karta má 128 GB, CF 256 GB. To stačí tak na mesiac prevádzky. A vždy mám so sebou jeden pár náhradných kariet, len pre istotu. Na spracovanie fotiek potom používam kombináciu Zoner Photo Studio a Adobe Lightroom a toto sa zdá byť víťazná zostava nástrojov jednak na rýchlosť ako aj kvalitu spracovania.
Ďalšia výbava
No, bez poriadneho systémového blesku to obyčajne nejde, ja používam Canon SpeedLight 580EX II. Môžete si všimnúť, že produkty sa vždy predstavujú v miestnosti s nízkym osvetlením, často ladeným do niektorej farby. Na pohľad to vyzerá dobre, ale fotiť produkty v takomto prostredí je peklo. Systémový blesk však umožňuje „prebiť“ toto svetlo a na rozdiel od smartfónu alebo jednoduchších fotoaparátov aj presne namieriť zdroj svetla. Ak je v miestnosti biely strop, používam odraz svetla od stropu a to vytvorí pekný efekt. Všímať si treba aj prenikanie vonkajšieho sveta do miestnosti a bleskom potom kompenzovať neosvetlenú časť.
Fitness aj počas práce
V živote si všetko treba odrieť, bez námahy neurobíte dobrý výsledok. Aspoň nie systematicky. Preto aj nosím so sebou túto výbavu, často aj so statívom, aby mohli vzniknúť pekné fotky, aké máte radi. Vidím na mojich kolegoch, že väčšina z nich fotí už len smartfónmi. Robím to aj ja, ale bez slovíčka LEN. V TOUCHIT to robíme tak, že pre článok typu Minúta po minúte fotím smartfónom a dôležité veci zase na Canon EOS 5D. Hlavne detaily produktu, okamih jeho prvého predstavenia treba mať na zrkadlovke. Fotiť na smartfón totiž dáva obrovskú výhodu v tom, že fotky rýchlo a ľahko prenesiete z druhého konca sveta do redakcie a tu sa už finálne spracujú.
A áno, keďže teraz bolo treba odfotiť celú našu fotovýbavu a aj mňa ako fotím, tak tieto fotky pochádzajú netradične zo smartfónu, konkrétne to bol Samsung Galaxy S10+. Toto je momentálne veľmi dobré riešenie, uvidíme ako to bude naozaj s optickým zoomom pri Huawei P30 Pro.
Čo sa ešte oplatí nosiť so sebou?
Aby som už len dokončil celý obsah foto batohu, ktorý vláčim všade so sebou. Mám tam ešte kameru FDR-AX53 od firmy Sony, asi 5 rôznych mikrofónov, kopu prepojovacích káblov, malé statívy a držiaky, napájacie adaptéry a dve powerbanky. Ďalej batérie, lepiacu pásku, sekundové lepidlo, malý nožík, ktorý prejde cez letiskovú kontrolu (s tým býva vždy problém), skrutkovače a handričky. Kameru Sony používam pri tvorbe redakčného videa. Priznávam sa, že tvoriť reportážne video s fotoaparátom Canon EOS 5D nejako neviem. Pri rýchlo sa meniacich scénach na výstavách je komplikované rýchlo zaostriť a to video potom nevyzerá dobre.
Podobné články

Zoner AI Editor: fotografie s umelou inteligenciou zadarmo a v slovenčine

Panasonic LUMIX S1II: sloboda tvorby fotiek a videí

Letný Cashback Canon: Fotoaparáty a technika za super ceny

Google Pixel 10 posunie možnosti mobilných fotoaparátov

Pixel 10 séria: Zmeny vo výbave fotoaparátov, ktoré (ne)potešia
