

Predné zelené brzdové svetlo: účinná pomoc proti zraneniam a škodám
Prelomové ekonomické údaje o vplyve predného brzdového svetla (PBS) na zníženie nákladov dopravnej nehodovosti predstavil prof. Ing. Miloš Poliak, PhD.
Rozsiahly výskum, do ktorého sa zapojilo 2 715 vodičov s celkovým nájazdom 38,24 milióna kilometrov, jednoznačne potvrdil ekonomický aj bezpečnostný prínos tohto inovatívneho riešenia.
Slovenská republika v roku 2024 zaznamenala 11 451 dopravných nehôd, ktorých ekonomické následky dosiahli sumu až 1 109 729 560 eur. Merania priniesli prekvapivé zistenia. V Trenčianskom a Žilinskom kraji, kde počas výskumu jazdilo iba 0,4 percenta vozidiel vybavených predným brzdovým svetlom, čo predstavuje 3 072 automobilov z celkového počtu 689 700, došlo k merateľnému poklesu nehodovosti o 12,02 %. Ešte významnejší je fakt, že Polícia SR počas celého obdobia testovania nezaznamenala ani jednu dopravnú nehodu spôsobenú alebo súvisiacu s používaním PBS. Rovnako nebola evidovaná žiadna poistná udalosť spojená s týmto bezpečnostným prvkom.
Analýzy ukazujú, že pri dobrovoľnom zavedení PBS do 10 % vozidiel by Slovensko mohlo dosiahnuť zníženie počtu nehôd o 1 718 ročne, čo predstavuje 15 % pokles. Tento scenár by znamenal záchranu 39 ľudských životov, prevenciu 864 zranení a finančnú úsporu 166,46 až 168 miliónov eur každý rok.
Investícia do PBS pritom predstavuje len niekoľko desiatok eur na jedno vozidlo. V kontexte miliardových strát spôsobených dopravnými nehodami ide o minimálnu sumu s potenciálne obrovskou návratnosťou. Dôležité je zdôrazniť, že zavedenie tohto svetla zostáva dobrovoľné – každý vodič má možnosť slobodne sa rozhodnúť, či chce tento bezpečnostný prvok využívať.
Výskum odhalil aj špecifické prínosy pre rôzne skupiny účastníkov cestnej premávky. Vodiči sanitiek oceňujú predné zelené svetlo najmä pri preprave pacientov so zapnutými majákmi, keďže im poskytuje okamžitú informáciu o tom, či vozidlá v križovatke brzdia a sanitka môže bezpečne prejsť. Cestujúci na zastávkach na znamenie získavajú istotu, že ich vodič autobusu zaregistroval a zastaví. Až 75 % profesionálnych vodičov si myslí, že PBS zvýši bezpečnosť pri odbočovaní vľavo, pretože vodič pokračujúci priamo získava informáciu o úmysloch protiidúceho vozidla.
Obavy o dizajn vozidiel sa ukázali ako neopodstatnené. Podobne ako predné svetlomety, zadné brzdové svetlá či smerové svetlá, aj predné brzdové svetlo možno integrovať do celkového dizajnu automobilu. Pri sériovej výrobe by sa stalo charakteristickým prvkom konkrétnych modelov bez narušenia ich estetiky.
Zdroje: Žilinská univerzita a PBS
Prečítajte so tiež
Podobné články
Touchit má nový web!

Nová GLC prichádza aj vo výbave interiéru s vegánskym certifikátom

IAA: Mercedes-Benz GLC s umelou inteligenciou a vylepšeným zážitkom

Bosch: Auto súčasnosti je plné softvéru a my presne vieme, čo má robiť

Klasický Ford Focus končí, no už onedlho by sa mal vrátiť ako SUV
