Šéf Mercedesu vyzýva EU, aby zrušila zákaz benzínových motorov a nerútila sa tak čelom k múru 
4m čítanie

Šéf Mercedesu vyzýva EU, aby zrušila zákaz benzínových motorov a nerútila sa tak čelom k múru 

Ola Källenius, šéf automobilky Mercedes Benz, verí, že Európska Únia má poslednú šancu napraviť veci tak, aby z toho nevznikol „bankrot domácich automobiliek“.  

Len pred pár týždňami bol generálny riaditeľ Mercedesu vcelku úprimný vo svojej predpovedi o tom, kam smeruje európsky automobilový priemysel. V rozhovore pre nemecké ekonomické noviny - Handelsblatt - povedal, že EÚ potrebuje kontrolu reality , aby sa vyhla nárazu do múru a dokonca fatálnym kolapsom. Narážal na pripravovaný zákaz predaja nových automobilov so spaľovacími motormi, ktorý má nadobudnúť účinnosť v roku 2035. 

Ola Källenius
Ola Källenius

Teraz, v druhej funkcii prezidenta Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), šéf Mercedesu nalieha na predsedkyňu Európskej komisie, aby zakročila proti kontroverznému zákazu. V otvorenom liste Ursule von der Leyenovej argumentoval, že svet sa od prvého oznámenia zákazu spred niekoľkých rokov drasticky zmenil. 

Výkonný riaditeľ sa domnieva, že je naivným predpokladom myslieť si, že dekarbonizácia sa spolieha výlučne na zákaz nových benzínových áut od polovice nasledujúceho desaťročia. V tom istom liste, ktorý podpísal aj Matthias Zink, prezident Európskej asociácie dodávateľov automobilov (CLEPA), Källenius kritizoval pevné ciele zákazu týkajúce sa emisií CO2 z automobilov a dodávok. Trvá na tom, že dosiahnutie 0 g/km len za deväť rokov „už jednoducho nie je uskutočniteľné“. 

Napriek tomu vidí inú príležitosť. Källenius tvrdí, že EÚ má „poslednú šancu“ upraviť kurz už budúci mesiac. Zákaz spaľovacích motorov a iné témy sa budú diskutovať už 12. septembra počas strategického dialógu, kde by sa zákaz mohol prehodnotiť a prípadne odložiť. Automobilky v rámci ACEA sú naďalej odhodlané dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, ale tvrdia, že odstránenie spaľovacích motorov do roku 2035 by bolo predčasné. 

eu

Avšak, nie všetci s tým súhlasia. Napríklad Kia zastáva opačný postoj. Jej európsky šéf, Marc Hedrich, pre Automotive News povedal, že zrušenie zákazu „by nás stálo majland“. Vysvetlil, že Kiu čaká „lavína elektromobilov“ a spomalenie uvedenia elektromobilov na trh s cieľom udržať benzínové modely pri živote by poškodilo ziskovosť. Hoci Kia nie je súčasťou ACEA, jej materská spoločnosť Hyundai je jedným zo 16 členov združenia. 

EÚ začiatkom tohto roka potvrdila zákaz platný od roku 2035, ale ponúkla výrobcom automobilov určitý priestor na vydýchnutie. Ciele emisií CO2, ktoré nadobudli účinnosť v roku 2025, už nemusia byť striktne splnené do konca tohto roka. Výrobcovia môžu spriemerovať emisie za obdobie rokov 2025 – 2027, namiesto toho, aby spĺňali ročné limity. Nové ciele na obdobie rokov 2025 – 2029 sú však o 15 percent nižšie ako ciele na obdobie rokov 2021 – 2024, čo znamená, že vozové parky musia dosahovať priemernú hodnotu 93,6 g/km. 

A to je len začiatok. Od roku 2030 do roku 2034 cieľ ďalej klesá na 49,5 g/km. Od roku 2035 klesne na 0 g/km, čo v skutočnosti núti výrobcov automobilov predávať iba elektromobily, ak zákaz zostane v platnosti. Tieto neustále sa sprísňujúce limity spôsobujú problémy v celom odvetví. Spoločnosť Stellantis, člen ACEA, tvrdí, že len dodržiavanie predpisov spotrebuje 25 percent jej inžinierskych hodín , počas ktorých „nevzniká žiadna pridaná hodnota“. 

Osud zákazu z roku 2035 bude mať globálne dôsledky ďaleko za hranicami 27 členských štátov EÚ. Nútenie automobiliek, aby sa vzdali predaja motorov so spaľovacím motorom v takom významnom regióne, by mohlo zmeniť globálne produktové stratégie. 

Zdroj: motor1.com 

Prečítajte si aj: