

Smart EQ forfour: 100 km za 1,50 eura!? (test na doraz)
115 km dojazd, 112 km do cieľa, to bola najextrémnejšia výzva počas testovacieho týždňa, ktorú som nepochybne prial a vyrazil vpred – s plne naloženým autom. Ako to dopadlo? Tak sa na to pozrime 🙂
Ale ešte toto – je potrebné predstavovať značku Smart? Myslím, že nie, tieto mini mestské autíčka pozná každý správny motorista. Z pohľadu dizajnu ide o nezameniteľné automobily, ktoré stretávame prevažne v mestskej džungli a odvážlivci s nimi vycestujú aj mimo mesta, ako napr. ja :).
„Testovaný model mal plátennú strechu, ktorá sa dala elektricky zrolovať, za čo dávam smartu plusový bod a toto by som určite chcel. Je to štýlové a efektívne v rámci letného vetrania + opäť ŠTÝL 🙂“
Dizajn ako taký ťažko komentovať a generalizovať, ide o každého subjektívny dojem. Smart sa jednoznačne nepáči každému, a tiež nie je pre každého vhodný. Z môjho pohľadu ide o chutné mestské auto, do ktorého som nemal žiadny problém sadnúť – definícia odlišnosti je úplne na mieste. Ja som si na nový dizajn, resp. celkovo Smart zvykol už dávno, nakoľko mám rád špecifický dizajn a odlišnosť. Upgrade dizajnu značke prospel, no i tak stále viete, o čo ide. Novinársky kus bol odetý v peknej bielej farbe (opticky zväčšuje) s kontrastným čiernym lakovaním a celok dopĺňali zaujímavé 15“ disky.
„Halogénové svetlomety nie sú jedinou možnosťou. Osobne by som siahol po Full-LED svetlách za príplatok, s ktorými vyzerá smart podstatne lepšie a ešte modernejšie. Alebo rovno Baby Brabus? Ak taká možnosť je!“
Ak sa obávate, že kabína, resp. bezpečnostná bunka tridion vás neochráni, tak ste na omyle. Jasné, nie je to G-Wagen, ale ani žiadny papier, smart to má dobre prepracované a na bezpečnosť je kladený extra dôraz. Aj elektrická sústava má špecifické bezpečnostné prvky + samotný akumulátor je umiestnený v stabilnom ráme v podlahe vozidla.
„Viete aký význam má logo smartu? Písmeno – C – hovorí o kompaktnosti (Compact) a šípka vyjadruje myslenie vpred, resp. nadčasové myslenie.“
Veľa tu toho nehľadajte, ale to, čo tu je slúži dobre. Šoférovi robí spoločnosť združený prístrojový panel s veľkým rýchlomerom a vľavo hore, na palubnej doske, je osadený duálny ukazovateľ využitia výkonu/rekuperácie + stav batérie. Prehľadné a efektné. Treťou zobrazovacou jednotkou je centrálny 7“ dotykový LCD panel s jednoduchým systémom, ktorý poskytuje prehľad o aute, spotrebe, efektivite jazdy atď. Kompaktný stredový tunel začína panelom klimatizácie a končí voličom smeru jazdy. Okrem toho máte na očiach aj tlačidlo ECO režimu a ovládanie strechy. JE TU AJ lakťová opierka, čo nie je v tejto kategórii úplne bežný prvok – výborne!
Až na doraz, lebo keď test, tak poriadny!
Začnime však zľahka. Nový smart forfour EQ má batériu s kapacitou 17,6 kWh (96 článkov), ktorá dopuje synchrónny elektromotor s výkonom 60 kw (82 ps) a max. krútiacim momentom 160 Nm. Málo? Vôbec! Na tak malé mestské auto to úplne stačí a verte, že keď vystrelíte z križovatky, tak zamávate nejednej dymovnici 🙂 #smokeisnotfun. Z 0 na 60 km/h zrýchli smart za 5,2 sekundy a na 100 km/h rýchlosť sa dostane za 12,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h, čo som overil, v praxi je to +/- 135 km/h. Výkon je absolútne fajn a nemám žiadne výhrady, je s ním sranda. Driftuje to? Ani nie..
„Smart má trošku tvrdší podvozok, čo cítiť, no nie je to vyrušujúce – ba naopak, keď to trošku strhnete, tak sa neprevráti – nízke ťažisko je výhoda. Pochváliť musím aj dostatočný akustický komfort pri vyšších rýchlostiach. Okamžite si všimnete aj preposilované riadenie (elektrické-servo) no ten volant, to je proste paráda – pôsobí športovo a dobre sadne do rúk.“
„Nameraná spotreba počas bežnej prevádzky: okresné cesty – 16,5 kWh/100km, mesto – od 17 do 22 kWh/100km, priemer počas testu – 18,2 kWh/100km. Ak budete nabíjať doma (tarif DD2), z 230V siete, tak vás 100 kilometrov bude stáť iba 1,494 Eura. Výborné, čo poviete?“
Ešte trošku technológií
Ak by ste hľadali „XY“ asistenčných systémov, tak vás sklamem, no dobrý základ tu predsa len je. Dôležitým prvkom je aktívny asistent brzdenia (monitorovanie okolia), asistent jazdy pri bočnom vetre, akustická ochrana okolia, systém kontroly tlaku v pneumatikách, ABS, ESB a nechýba ani tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Samozrejmosťou sú aj airbagy, ktorých je celkom 8. Trošku mi chýbala parkovacia kamera, no parkovacie senzory prítomné boli – iba vzadu. Miro, v tak malom aute potrebuješ kameru? V zásade nie, no PARADOXNE som si musel na cúvanie s týmto autom zvykať, čo ma prekvapilo. Je strašne malé, čo je celkom nezvyk, a tak mi dva dni trvalo, kým som sa s ním zžil :).
Multimédiá má na starosti jednoduchý operačný systém, ktorý umožňuje prepojenie so smartfónom prostredníctvom Bluetooth, no nechýba ani USB-A port (+ 12V zásuvka) na prepojenie káblom, vďaka čomuc môžete využiť funkciu MirrorLink alebo Android Auto. Škoda (pre mňa), že Apple CarPlay nebol v tomto prípade podporovaný. Ak nechcete využívať tieto možnosti, tak je v ponuke aj klasická navigácia, ktorá vás v prípade potreby navedie aj na nabíjacie stanice. Spomenúť musím aj možnosť nastavenia času klimatizácie (kúrenia), ktorá sa spustí plne automaticky v nastavenom čase. Audio? Celkom fajn, niečo to zahrá, nemám výhrady. Dvomi vetami: Na tento test som sa tešil a na jeho konci som bol rád, že takmer všetko bolo tak, ako som si predstavoval. Elektrický Smart je ideálnou voľbou do mesta (ako druhé/tretie auto v rodine) – je svižný, dobre jazdí, je malý, všade sa s ním vojdete, je štýlový, no proste nový Smart EQ forfour.
Základná špecifikácia: smart EQ forfour
- Elektromotor: synchrónny / 60 kW (82 ps) / 160 Nm Nm
- Prevodovka: automatická jednostupňová
- Poháňaná náprava: zadná
- Rozmery: dĺžka – 3495 mm / šírka – 1665 mm / výška – 1554 mm / rázvor – 2494 mm
- Pohotovostná hmotnosť: 1125 kg
- Objem batožinového priestoru: 185 l / 975 l (režim 2 sedadiel)
- Kapacita akumulátora: 17,6 kWh
- Maximálna rýchlosť: 130 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h: 12,7 sekundy
Galéria
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mercedes Slovensko Cena: od 23 322 Eur s DPH Prečítajte si aj: https://staging.touchit.sk/prve-jazdy-s-mini-cooper-se-skvele-aj-bez-emisii-pozname-ceny-a-dostupnost/278715
Podobné články

Elektromobilita: Nabíjanie už s výkonom 1 megawatt

XPENG G9 ukazuje ako čínske EV utekajú európskym
