Volá vám slovenské číslo, ozve sa anglický hlas: Tento telefonický podvod aktuálne otravuje Slovákov
Zdroj: TOUCHIT.sk
4m čítanie

Volá vám slovenské číslo, ozve sa anglický hlas: Tento telefonický podvod aktuálne otravuje Slovákov

Na nový podvod upozorňujú operátori aj polícia.

Doplnené: Ďalšie informácie o aktuálnom telefonickom podvode nájdete v samostatnom článku TU.

Viacerí Slováci zaznamenali v posledných dňoch zvýšenú intenzitu podvodných telefonických hovorov. Problém je, že na prvý pohľad ich neodlíšite od bežného telefonátu – volá vám slovenské číslo, ktoré vyzerá na prvý pohľad normálne a patrí reálnej osobe či firme.

Po prijatí hovoru sa však neozve slovenský hlas, ale vopred nahratá zvuková nahrávka v angličtine, ktorá vás informuje, že vám volá polícia, alebo že ste spáchali zločin atď. Zaujímavosťou je, že pokiaľ hovor ukončíte a zavoláte na číslo, z ktorého vám podvodníci práve volali, často sa dovoláte do slovenskej firmy alebo súkromnej osobe, ktorá vôbec nevie o tom, že by niekto z jej telefónneho čísla práve volal.

S týmto podvodným telefonátom sme sa za posledných 48 hodín opakovane stretli aj my v redakcii a naši známi. Podvodníci volali na čísla všetkých slovenských operátorov, takže sa nedá povedať, že by cielili iba na zákazníkov konkrétneho operátora. Rovnako nerozlišujú, či sa nachádzate na Slovensku, alebo ste v zahraničí. Jednoducho volajú každému, koho číslo vygenerujú.

Na nový telefonický podvod, ktorý je v týchto dňoch očividne veľmi rozšírený medzi Slovákmi, už upozornil operátor O2 a takisto aj polícia na svojom Facebooku.

https://www.facebook.com/hoaxPZ/posts/pfbid02MjdoTGizeh8ZLkdR1GQVJY4JVkUi9KEktywcKNDDg1vcFKWNteKX6uZWyRNP5gPPl

Vyjadrenia slovenských operátorov

Redakcia TOUCHIT oslovila všetkých slovenských operátorov so žiadosťou o vyjadrenie, ako reagovať na podvodný telefonát, a či sa dá voči nemu brániť. Niektorí operátori reagovali obratom, vyjadrenia zvyšných operátorov doplníme do článku dodatočne.

Máte informácie o tom, že takéto volania existujú a cielia aj na vašich zákazníkov? Ak áno, viete vy ako operátor niečo robiť, aby ste im zabránili?

Telekom: V posledných dňoch sme zaznamenali zvýšený výskyt podvodných volaní aj v našej sieti. Po zistení tejto podvodnej aktivity sme pristúpili k okamžitému filtrovaniu takýchto typov volaní. Napriek tejto aktivite, sa môže stať, že isté percento hovorov prenikne do našej siete a úspešne sa spojí s našimi zákazníkmi.

Orange: Aktuálne aj my evidujeme zvýšený počet falošných volaní.

O2: O2 eviduje v posledných dňoch desiatky zákazníckych podnetov, ktoré sa týkajú nového typu podvodných volaní tzv. spoofingu. Sú to falošné volania s ukradnutou identitou skutočných čísel. Volania sú v anglickom jazyku a sú realizované cez internetové služby, ktoré sa však v mobile príjemcu zobrazia pod štandardným slovenským číslom. Tieto čísla sú vyberané náhodne automatom a nemajú nič spoločné s touto podvodnou aktivitou. O2 sa v týchto dňoch intenzívne venuje riešeniu ako takýmto volaniam predchádzať. Rovnako ako pri iných typoch podvodných aktivít je však najúčinnejším nástrojom práve informovanosť zákazníkov.

4ka: na vyjadrenie čakáme

Máte nejaké odporúčania, ako majú ľudia postupovať, keď im niekto zavolá a hovor prijmú?

Telekom: V prípade, že zákazník príjme takýto podvodný hovor v domnienke, že sa jedná o skutočné volanie, odporúčame mu, aby okamžite po zistení kto volá, ukončil takýto hovor. Za predpokladu, že tak neurobí a bude chcieť pokračovať v telefonickom rozhovore, zdôrazňujeme, aby neposkytoval žiadne osobné alebo akékoľvek iné údaje cez telefón neznámym osobám a radšej okamžite ukončil hovor. Zákazníkov, ktorí sa stretli sa takýmto typom volaní, vyzývame, aby nám tento incident nahlásili na našu infolinku a uviedli konkrétne telefónne číslo, z ktorého hovor prijali.

Orange: Keď zákazník takýto hovor prijme, môže byť bez obáv, prijatie takéhoto hovoru spoplatnené nie je. Taktiež zákazníkom odporúčame, aby na neprijaté hovory z neznámych čísel nevolali späť. Zároveň zákazníkom odporúčame aktivovať si aplikáciu Orange Telefon https://www.orange.sk/prevas/internet-v-mobile/aplikacie/orange-telefon, ktorá takéto hrozby zachytáva. Tá umožňuje odhaliť a blokovať nežiadúce hovory, identifikovať neznáme čísla a pod.

O2: Cieľom týchto volaní je, s využitím rôznych zastrašovacích techník, prinútiť obeť zaplatiť určitú sumu alebo získať osobné, prípadne bankové údaje. O2 preto odporúča svojim zákazníkom takýto hovor okamžite ukončiť a nereagovať naň. Rovnako zákazníkom odporúča, aby zvážili spätné volania na zmeškané neznáme čísla a vyhli sa tak nedorozumeniu s ostatnými zákazníkmi. Spätný hovor na takéto číslo znamená, že zákazník sa dovolá inému zákazníkovi, ktorý o danej aktivite nemá žiadnu vedomosť.

4ka: na vyjadrenie čakáme