Šéf Volva si je istý, že do roku 2035 budú všetky nové autá elektrické. Skutočne niet cesty späť?
5m čítanie

Šéf Volva si je istý, že do roku 2035 budú všetky nové autá elektrické. Skutočne niet cesty späť?

Viaceré automobilky svoje bezbrehé vyhlásenia a plány už zmenili a rovnako tak sa zmenil ich názor na to, ako rýchlo by mala elektrifikácia prevziať nadvládu nad automobilovým priemyslom.

Sú tu však aj takí, ktorí veria, že nie je cesty späť, ako napr. generálny riaditeľ spoločnosti Volvo, Hakan Samuelsson, ktorý je neoblomný v tom, že „priemysel bude zaručene elektrický“.

Volvo
Hakan Samuelsson – Volvo

Pred viac ako štyrmi rokmi spoločnosť Volvo oznámila, že do konca desaťročia prejde na plne elektrické pohony v rámci celého portfólia. Realita však rýchlo ukázala, že vzostup elektromobilov sa neodvíja tak rýchlo, ako spoločnosť Volvo (vlastnená Čínskou spoločnosťou Geely) dúfala. Švédi odvtedy upustili od svojho záväzku do roku 2030 predávať výlučne elektromobily . Ich novým cieľom je, aby plug-in hybridy a čisto elektrické autá tvorili do konca desaťročia 90 až 100 percent predaja.

Avšak, aj napriek tomu si Volvo stále myslí, že koniec pre spaľovacie motory sa nezadržateľne blíži. Automobilka pred rokom a pol vyrobila svoj posledný dieselový motor a aktuálne vidí aj reálny dátum spotreby pre ich benzínové agregáty.  

V rozhovore pre agentúru – Bloomberg – generálny riaditeľ, Hakan Samuelsson, urobil odvážnu prognózu: „Priemysel bude elektrický – niet cesty späť. V niektorých regiónoch to môže trvať trochu dlhšie, ale smer je jasný. O približne 10 rokov budú všetky autá elektrické a budú lacnejšie.“

Volvo
Volvo

Toto je však zaujímavé tvrdenie vzhľadom na to, že predaj elektromobilov spoločnosti Volvo v skutočnosti klesá. Počas prvých ôsmich mesiacov roka sa predalo iba 90 326 vozidiel bez spaľovacieho motora, čo predstavuje masívny 24-percentný pokles v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2024. Dokonca aj plug-in hybridy mierne klesli o jedno percento na 107 380 kusov. Čisto benzínové modely a mild-hybridy klesli o sedem percent na 253 376. Celkovo nemá Volvo doposiaľ ideálny rok, pričom celkové dodávky klesli o 10 percent na 498 464 vozidiel.

No aj napriek tomu šéf automobilky tvrdí, že Volvo sa z toho dokáže zotaviť, ak podnikne správne kroky. Samuelsson pre agentúru Bloomberg povedal, „že spoločnosť musí uviesť na trh nové plug-in hybridy, ktoré opísal ako elektrické autá so záložným motorom“. Nie je jasné, či mal na mysli plug-in hybridy s dlhým dojazdom, ako napr. nové XC70 alebo elektromobily s predĺženým dojazdom, ktoré používajú benzínový motor ako generátor.

Volvo
Volvo

Samuelssonova plne elektrická vízia by mohla znamenať problémy pre niektorých tradičných výrobcov automobilov. Verí, že odvetvie smeruje k rozsiahlej reštrukturalizácii a zatiaľ čo niektoré spoločnosti sa prispôsobia novým okolnostiam a prežijú, iné zaniknú. S výhľadom na elektrickú éru, ktorá sa začne okolo roku 2035, predpovedá, že medzi dominantnými silami budú „dve alebo tri veľmi silné čínske značky“, zatiaľ čo stará garda, alebo to, čo z nej zostane, bude nútená čeliť novej realite.

Nie všetci však tento explicitný naratív Volva zdieľajú. Napríklad také BMW sa nechce vzdať spaľovacích motorov v roku 2035. Rovnako tak Mercedes varoval, že ak bude zákaz pokračovať, priemysel v Európe by mohol „skolabovať“ (článok nájdete – TU). Audi a Porsche sa tiež domnievajú, že úplné zameranie sa na elektromobily do i po roku 2035 by bolo predčasné.

Sesterská značka spoločnosti Volvo, Polestar, kritizuje súperov za ich porušené sľuby o plne elektrických vozidlách. Polestar tento týždeň na autosalóne IAA Mobility Show v Mníchove predstavil citáty od konkurenčných značiek, čo je tak trošku detinské hádzanie sa o zem, možno trošku vtipné, no každopádne, obe značky sú zamerané na elektromobily a odsun zákazu by im mohol spôsobiť problémy, čoho sa značne obávajú. Podobne je na tom aj KIA.

Volvo
Volvo

Volvo, Polestar, ale aj KIA naliehajú na EÚ, aby sa pevne držala svojho mandátu nulových emisií do roku 2035, zatiaľ čo mnohí konkurenti chcú voľnejšiu legislatívu.

Dodajme, že vysokopostavení zástupcovia automobiliek sa tento piatok (12.9.2025) stretli s predsedníčkou Európskej komisie, Ursulou von der Leyenovou, aby prediskutovali zákaz, ktorý podľa generálneho riaditeľa Mercedesu, Oly Källeniusa, už jednoducho nie je uskutočniteľný. Sme ohromne zvedaví na výsledok jednaní a zaručene vás o ňom budeme informovať.

Zdroj: motor1.com

Prečítajte si aj: